Sosiaalisen median vaikutus yksilötason matkailuun
Tynninen, Hanna (2017)
Tynninen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910914
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuinka sosiaalinen media vaikuttaa yksilötason matkustajan kohteen valintaan ja matkan suunnitteluun. Idea opinnäytetyöhön syntyi oman sosiaalisen median käytön johdosta ja omista matkailukokemuksista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kilroy Finland Oy Ab. Kohderyhmänä olivat 18 – 30 -vuotiaat nuoret aikuiset. Kohderyhmä on rajattu nuoriin aikuisiin, sillä Kilroyn asiakaskunta koostuu pääosin kyseisestä ikäryhmästä. Tutkimalla tarkemmin mitä sosiaalisen median kanavia kohderyhmä käyttää, pystyy toimeksiantaja hyödyntämään tätä tietoa markkinoinnissa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa kehitysehdotuksia toimeksiantajan markkinointiin. Erityisesti tutkitaan mitä sosiaalisen median kanavia kohderyhmä mahdollisesti käyttää.
Opinnäytetyö oli tyypiltään kvantitatiivinen tutkimus. Työn teoriaosuuden aihealueita ovat sosiaalinen media, markkinointi sosiaalisessa mediassa, digitaalisuus, kuluttajakäyttäytyminen, motivaatiotekijät ja matkailijatypologiat. Työn empiirisessä osassa analysoidaan Google Forms kyselytutkimuksella saatuja tuloksia.
Kyselystä kertyi vastauksia yhteensä 364. Kysely sisälsi monivalinta-kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tuloksista ilmeni, että monet nuoret aikuiset käyttävät eri sosiaalisen median kanavia ennen matkaa, matkan aikana, sekä matkan jälkeen. Kokonaisuudessaan tuloksista ilmeni, että Facebookin ja Instagramin käyttö oli vahvasti läsnä nuorten keskuudessa eri vaiheissa matkaprosessia. Tulosten mukaan enemmistö kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että sosiaalinen media vaikuttaa jonkin verran tai melko paljon heidän matkakohteensa valintaan. Lisäksi monet vastaajista hyödyntävät sosiaalista mediaa matkan suunnittelussa.
Yhteenvetona tuloksista pääteltiin, että sosiaalinen media on tärkeässä asemassa markkinoinnissa ja etenkin panostettavaa löytyy mobiilimarkkinointiin. Kilroy Finland hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa mallikkaasti. Parhaan hyödyn sosiaalisesta mediasta saa kaikkia valikoituja kanavia harkiten yhdistäen.
Opinnäytetyö oli tyypiltään kvantitatiivinen tutkimus. Työn teoriaosuuden aihealueita ovat sosiaalinen media, markkinointi sosiaalisessa mediassa, digitaalisuus, kuluttajakäyttäytyminen, motivaatiotekijät ja matkailijatypologiat. Työn empiirisessä osassa analysoidaan Google Forms kyselytutkimuksella saatuja tuloksia.
Kyselystä kertyi vastauksia yhteensä 364. Kysely sisälsi monivalinta-kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tuloksista ilmeni, että monet nuoret aikuiset käyttävät eri sosiaalisen median kanavia ennen matkaa, matkan aikana, sekä matkan jälkeen. Kokonaisuudessaan tuloksista ilmeni, että Facebookin ja Instagramin käyttö oli vahvasti läsnä nuorten keskuudessa eri vaiheissa matkaprosessia. Tulosten mukaan enemmistö kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että sosiaalinen media vaikuttaa jonkin verran tai melko paljon heidän matkakohteensa valintaan. Lisäksi monet vastaajista hyödyntävät sosiaalista mediaa matkan suunnittelussa.
Yhteenvetona tuloksista pääteltiin, että sosiaalinen media on tärkeässä asemassa markkinoinnissa ja etenkin panostettavaa löytyy mobiilimarkkinointiin. Kilroy Finland hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa mallikkaasti. Parhaan hyödyn sosiaalisesta mediasta saa kaikkia valikoituja kanavia harkiten yhdistäen.