Nuorten näytöt käytännön työtehtävissä
Juntunen, Juha (2008)
Juntunen, Juha
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287120
Tiivistelmä
Vertailututkimuksessa on tehty kysely ammatillisen koulutuksen perustutkintoihin liittyvien työssäoppimisen ja
ammattiosaamisen näyttöjen osalta. Kysymysaineistona on käytetty Jukka Vehviläisen Ammattiosaamisen näytöt,
kokemuksia, asenteita ja ennakko-odotuksia (OPH 2004).
Kyselyyn ovat osallistuneet Ylä-Kainuun alueen sähköalan yritykset, joissa on ollut opiskelijoita työssäoppimassa.
Opiskelijoiden kysely on suoritettu ST06SS oppilasryhmälle Suomussalmella.
Työssä on kerätty näkemyksiä ja mielipiteitä niistä ongelmista, joita työssäoppiminen ja siihen liittyvät näytöt tuovat
mukanaan. Näiden ongelmien ratkaisut jäävät tämän tutkimuksen ulkopuolella.
Aineiston määrä on vähäinen kohderyhmien luonteesta johtuen.
Tutkimuksen tuloksiksi työpaikkaohjaajien taholta, kuten myös oppilaiden, tuli arvioinnin vaikeus. Siihen tuleekin
kiinnittää enemmän huomiota yhteistyössä oppilaitoksen ja työpaikkojen välillä. Opiskelijat tarvitsevat myös tukea
työssäoppimisessa ja ammattiosaamisen näytöissä edellisen lisäksi monin eri tavoin opetuksen suunnittelusta työn
valvontaan.
ammattiosaamisen näyttöjen osalta. Kysymysaineistona on käytetty Jukka Vehviläisen Ammattiosaamisen näytöt,
kokemuksia, asenteita ja ennakko-odotuksia (OPH 2004).
Kyselyyn ovat osallistuneet Ylä-Kainuun alueen sähköalan yritykset, joissa on ollut opiskelijoita työssäoppimassa.
Opiskelijoiden kysely on suoritettu ST06SS oppilasryhmälle Suomussalmella.
Työssä on kerätty näkemyksiä ja mielipiteitä niistä ongelmista, joita työssäoppiminen ja siihen liittyvät näytöt tuovat
mukanaan. Näiden ongelmien ratkaisut jäävät tämän tutkimuksen ulkopuolella.
Aineiston määrä on vähäinen kohderyhmien luonteesta johtuen.
Tutkimuksen tuloksiksi työpaikkaohjaajien taholta, kuten myös oppilaiden, tuli arvioinnin vaikeus. Siihen tuleekin
kiinnittää enemmän huomiota yhteistyössä oppilaitoksen ja työpaikkojen välillä. Opiskelijat tarvitsevat myös tukea
työssäoppimisessa ja ammattiosaamisen näytöissä edellisen lisäksi monin eri tavoin opetuksen suunnittelusta työn
valvontaan.