Käyttöliittymä viestintärajoitteisille Kinect V2 -liikeohjainta hyödyntäen
Jokihaara, Aleksi (2017)
Jokihaara, Aleksi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa sovellus tietokoneelle viestin-tärajoitteiselle käyttäjälle hyödyntäen Kinect V2 -liikeohjainta. Sovelluksen avulla viestintärajoitteinen käyttäjä voi ilmaista itseään helpommin kirjoittamalla tekstiä näytölle hyödyntämällä kehonsa liikkeitä. Työn toimeksiantajana oli Collapick Company Oy.
Viestintärajoitteinen on henkilö, jolla on ongelmia ilmaista itseään yleisin tavoin kuten esimerkiksi puhumalla tai viittomalla. Rajoitteisuus haittaa henkilön elä-mää jonka takia on kehitetty erilaisia työkaluja helpottamaan tilannetta. Tietotek-niikan kehitys mahdollistaa näiden työkalujen korvaamisen uusilla työkaluilla, jotka toimivat tehokkaammin ja hyödyllisemmin kuin aikaisemmat.
Kinect V2 on liikeohjain, jonka sisältämät kamerat tunnistavat sen edessä olevat käyttäjät ja pystyvät tunnistamaan niiden liikkeitä. Laitteessa on myös mikrofoni, jonka avulla laitteen ympäristön äänistä voidaan tunnistaa puhetta.
Työssä käsitellään sovellukseen liittyvää laitteistoa, suunnitteluvaihetta sekä sen toteuttamista. Sovelluksen toteuttamiseen käytettiin Unity 3D-pelimoottoria, C#-skriptejä ja Kinect V2 MS-SDK -kirjastoa hyödyntävää lisäosaa Unitylle. Sovel-luksen käyttö vaatii Kinect V2 -liikeohjaimen toimiakseen.
Viestintärajoitteinen on henkilö, jolla on ongelmia ilmaista itseään yleisin tavoin kuten esimerkiksi puhumalla tai viittomalla. Rajoitteisuus haittaa henkilön elä-mää jonka takia on kehitetty erilaisia työkaluja helpottamaan tilannetta. Tietotek-niikan kehitys mahdollistaa näiden työkalujen korvaamisen uusilla työkaluilla, jotka toimivat tehokkaammin ja hyödyllisemmin kuin aikaisemmat.
Kinect V2 on liikeohjain, jonka sisältämät kamerat tunnistavat sen edessä olevat käyttäjät ja pystyvät tunnistamaan niiden liikkeitä. Laitteessa on myös mikrofoni, jonka avulla laitteen ympäristön äänistä voidaan tunnistaa puhetta.
Työssä käsitellään sovellukseen liittyvää laitteistoa, suunnitteluvaihetta sekä sen toteuttamista. Sovelluksen toteuttamiseen käytettiin Unity 3D-pelimoottoria, C#-skriptejä ja Kinect V2 MS-SDK -kirjastoa hyödyntävää lisäosaa Unitylle. Sovel-luksen käyttö vaatii Kinect V2 -liikeohjaimen toimiakseen.