Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Laatua ja asiakasturvallisuutta osallistaen kehitysvammaisten työ- ja päivätoimintaan

Miettinen, Kirsi (2017)

 
Avaa tiedosto
Miettinen_Kirsi_2017_05_31.pdf (2.264Mt)
Lataukset: 


Miettinen, Kirsi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111518
Tiivistelmä
Kehitysvammaisten työ- ja päivätoiminta on muuttumassa. Lakia vammaisuuden perusteella jär-jestettävistä palveluista ja tukitoimista uudistetaan. Kehitysvammaisten itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta vahvistetaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yksikön asiakasosallisuutta, edistää työntekijöiden osallisuutta ja kehittää yksikön laatua sekä laatujohtamista.
Kehittämiseen osallistuivat kehitysvammahuollon toimintakeskuksessa työskentelevät työntekijät, yksikön esimies ja sosiaali- ja perhepalvelujen päällikkö. Asiakasosallisuus oli kehittämisen lähtökohta. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat toimintakeskuksen asiakkaat. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehitysvammaisten työ- ja päivätoiminnan toiminnan laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyvä palautteen keräämisen malli. Opinnäytetyön tehtävänä toteutettiin palautteen kerääminen asiakkailta, omaisilta sekä kehitysvammahuollon työntekijöiltä. Tehtävänä oli hyödyntää palautetta osallistavassa kehittämisprosessissa.

Opinnäytetyössä toteutettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämisprosessissa sovellettiin bikva-mallia. Opinnäytetyö tukee vammaispoliittisia linjauksia asiakkaiden osallisuuden lisäämisestä. Opinnäytetyö on merkityksellinen yksikön laadun ja asiakasturvallisuuden kehittämisessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste