Palvelut itäaasialaisille matkustajille Helsingin alueella
Pesonen, Jukka (2017)
Pesonen, Jukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910749
Tiivistelmä
Tavoitteena oli selvittää, millainen on kiinalainen matkailija ja minkälaisia palveluja he Helsingissä käyttävät ja tarvitsevat. Tarkoituksena oli toimeksiantajan puolesta käyttää tuloksia liiketoiminnan laajentamiseksi.
Viitekehykseen sisältyy Helsingin seutu matkakohteena ja kiinalainen matkustaja.
Työssä hyödynnettiin monipuolisesti olemassa olevaa tutkimustietoa, yhdistettiin erilaista tutkimusdataa ja analysoitiin tutkimustuloksia. Kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä käytettiin teemahaastattelua alan asiantuntijayrityksen toimitusjohtajan kanssa.
Työtä varten tutkittiin myös Visit Helsinki -sivuston tarjontalistauksen palveluja, ja vertailtiin niitä erilaisten kiinalaisten matkailijoiden arvostamien tekijöiden valossa. Tästä luotiin vertailutaulukko. Kerätyn datan analysoimiseksi luotiin myös SWOT-analyysi.
Tämän lisäksi vierailtiin aihetta käsittelevässä ideatyöpajassa Vantaan Technopoliksessa. Siellä luotiin idea mahdollisesta tulevaisuuden palvelukonseptista pääkaupunkiseudulle kiinalaisille matkailijoille.
Tärkeimpänä tuloksena selvisi, että kiinalainen matkailija eroaa esimerkiksi länsimaisesta turistista huomattavasti. Helsingin seutu palvelee kiinalaisia matkailijoita jo suhteellisen hyvin, mutta parannettavan varaa on silti paljon. Viime aikoina on tapahtunut suuria kehityksiä eteenpäin, esimerkiksi maksutapamahdollisuuksien saralla, ja valoisa tulevaisuus on vain yksinkertaisten ratkaisujen päässä. Mahdollisuuksia on paljon esimerkiksi luontoon liittyvien palveluaktiviteettien ja ostosten teon piirissä.
Viitekehykseen sisältyy Helsingin seutu matkakohteena ja kiinalainen matkustaja.
Työssä hyödynnettiin monipuolisesti olemassa olevaa tutkimustietoa, yhdistettiin erilaista tutkimusdataa ja analysoitiin tutkimustuloksia. Kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä käytettiin teemahaastattelua alan asiantuntijayrityksen toimitusjohtajan kanssa.
Työtä varten tutkittiin myös Visit Helsinki -sivuston tarjontalistauksen palveluja, ja vertailtiin niitä erilaisten kiinalaisten matkailijoiden arvostamien tekijöiden valossa. Tästä luotiin vertailutaulukko. Kerätyn datan analysoimiseksi luotiin myös SWOT-analyysi.
Tämän lisäksi vierailtiin aihetta käsittelevässä ideatyöpajassa Vantaan Technopoliksessa. Siellä luotiin idea mahdollisesta tulevaisuuden palvelukonseptista pääkaupunkiseudulle kiinalaisille matkailijoille.
Tärkeimpänä tuloksena selvisi, että kiinalainen matkailija eroaa esimerkiksi länsimaisesta turistista huomattavasti. Helsingin seutu palvelee kiinalaisia matkailijoita jo suhteellisen hyvin, mutta parannettavan varaa on silti paljon. Viime aikoina on tapahtunut suuria kehityksiä eteenpäin, esimerkiksi maksutapamahdollisuuksien saralla, ja valoisa tulevaisuus on vain yksinkertaisten ratkaisujen päässä. Mahdollisuuksia on paljon esimerkiksi luontoon liittyvien palveluaktiviteettien ja ostosten teon piirissä.