Työsuhdeasiantuntijan ohjeen koonti ja systematisointi – Yritys X
Laine, Tuukka (2017)
Laine, Tuukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111733
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työsuhteen elinkaarta yleisesti työsuhdeasiantuntijan näkökulmasta sekä heidän rooliaan työsuhteen elinkaaren eri vaiheissa. Työn tavoitteena oli koota ja systematisoida toimeksiantajayritykselle työsuhteen elinkaarta koskeva työsuhdeasiantuntijan ohje ja tehdä tarvittaessa sitä koskevia kehitysehdotuksia. Toimeksiantajan pyynnöstä toimeksiantajayritystä käsitellään Yritys X:nä ja tutkimustuloksena syntynyttä työsuhdeasiantuntijan ohjetta ei julkaista.
Opinnäytetyön teoriaosuus toimi tutkimuksen viitekehyksenä ja se rakentui työsuhteen elinkaaresta sekä työsuhdeasiantuntijan roolista eri työsuhteen elinkaaren vaiheissa. Työsuhteen elinkaari oli tässä työssä jaettu kolmeen vaiheeseen: rekrytointiin, voimassa olevaan työsuhteeseen sekä työsuhteen päättämiseen.
Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että työsuhdeasiantuntijan ohjeelle oli tarvetta toimeksiantajayrityksessä, vaikka tuen saanti koettiin hyväksi kauttaaltaan vastaajien keskuudessa. Työsuhdeasiantuntijan ohjeen nähtiin tuovan apua varsinkin poikkeustilanteisiin työtehtävissä sekä uuden työntekijän perehdyttämiseen ja kollegan tuuraamiseen.
Tulosten perusteella hyvän työsuhdeasiantuntijan ohjeen tärkeimmäksi ominaisuudeksi vastaajien kesken tuotiin esiin selkeys. Muita ominaisuuksia olivat loogisuus, kattavuus, helppohakuisuus ja ytimekkyys. Työsuhdeasiantuntijoiden kesken nähtiin myös, että hyvän ohjeen kuuluisi olla helposti ylläpidettävissä.
Työsuhdeasiantuntijoiden huomioiden mukaan toimeksiantajayritykselle päivitettiin eri liiketoiminta-alueella käytössä olevan työsuhdeasiantuntijan ohjeen pohjalta uusi ohje.
Opinnäytetyön teoriaosuus toimi tutkimuksen viitekehyksenä ja se rakentui työsuhteen elinkaaresta sekä työsuhdeasiantuntijan roolista eri työsuhteen elinkaaren vaiheissa. Työsuhteen elinkaari oli tässä työssä jaettu kolmeen vaiheeseen: rekrytointiin, voimassa olevaan työsuhteeseen sekä työsuhteen päättämiseen.
Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että työsuhdeasiantuntijan ohjeelle oli tarvetta toimeksiantajayrityksessä, vaikka tuen saanti koettiin hyväksi kauttaaltaan vastaajien keskuudessa. Työsuhdeasiantuntijan ohjeen nähtiin tuovan apua varsinkin poikkeustilanteisiin työtehtävissä sekä uuden työntekijän perehdyttämiseen ja kollegan tuuraamiseen.
Tulosten perusteella hyvän työsuhdeasiantuntijan ohjeen tärkeimmäksi ominaisuudeksi vastaajien kesken tuotiin esiin selkeys. Muita ominaisuuksia olivat loogisuus, kattavuus, helppohakuisuus ja ytimekkyys. Työsuhdeasiantuntijoiden kesken nähtiin myös, että hyvän ohjeen kuuluisi olla helposti ylläpidettävissä.
Työsuhdeasiantuntijoiden huomioiden mukaan toimeksiantajayritykselle päivitettiin eri liiketoiminta-alueella käytössä olevan työsuhdeasiantuntijan ohjeen pohjalta uusi ohje.