Hyvinvointipalvelun kehittäminen tuotteistamisen avulla
Ahonen, Satu (2017)
Ahonen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111860
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää hyvinvointialan yritykselle palvelutarjontaan palvelu. Palvelulla tässä työssä tarkoitetaan luentoa tai luentosarjaa. Työssä käytettiin palvelun tuotteistamista kehittämistyössä. Työn tuotoksena esitettiin palvelun tuotteistamisen prosessia. Lisäksi ohjeistettiin, kuinka tuotteistamisen toteutetaan vaihe vaiheelta. Työn tarkoitus oli tuottaa malli, kuinka toimeksiantaja voi tuotteistamalla tuotteistaa omia palveluitaan.
Opinnäytetyössä käsiteltiin palvelun tuotteistamista ja sen tuomia hyötyjä, jotta voitiin tuoda toimeksiantajalle konkreettisesti esille, miksi tuotteistaminen on kannattavaa. Lisäksi työssä selvennettiin asiakasymmärryksen merkitystä tuotteistamisessa. Jotta palvelu on myytävää ja herättää asiakkaiden kiinnostusta, oli hyvä pohtia asiakasymmärrystä ja sen merkitystä.
Asiakasymmärrystä kartoitettiin enemmän tiedonkeruumenetelmien kautta. Työssä toteutettiin ensin toimeksiantajan haastattelu, jonka avulla pyrittiin kartoittamaan toimeksiantajan haasteita luennon kehittämisessä sekä yrityksen toiveita luennon suhteen. Haastattelua seurasi benchmarking kolmeen eri hyvinvointialan yritykseen. Benchmarkingin avulla kartoitettiin millaisia luentokokonaisuuksia ja palveluita kyseiset yritykset tuottavat ja miten. Keskeisin tiedonkeruumenetelmä oli kysely. Kysely toteutettiin potentiaalisille asiakkaille. Sen avulla kartoitettiin asiakkaiden tarpeita ja toiveita. Etenkin uuden palvelun kehittämistyössä oli asiakasymmärryksen hankinta tärkeää.
Lopussa esitettiin tuotos, jossa kyselyn perusteella eniten kiinnostusta saanut aihealue luennon suhteen tuotteistettiin lupausvaiheeseen asti. Lisäksi annettiin toimintakeinot ja työkalut, kuinka toimeksiantaja voi jatkaa tuotteistamista lunastuvaiheeseen. Työssä jätettiin tuotos lupausvaiheeseen, koska toimeksiantajan päätettävissä oli, millaista luentokokonaisuutta hän halusi toteuttaa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin palvelun tuotteistamista ja sen tuomia hyötyjä, jotta voitiin tuoda toimeksiantajalle konkreettisesti esille, miksi tuotteistaminen on kannattavaa. Lisäksi työssä selvennettiin asiakasymmärryksen merkitystä tuotteistamisessa. Jotta palvelu on myytävää ja herättää asiakkaiden kiinnostusta, oli hyvä pohtia asiakasymmärrystä ja sen merkitystä.
Asiakasymmärrystä kartoitettiin enemmän tiedonkeruumenetelmien kautta. Työssä toteutettiin ensin toimeksiantajan haastattelu, jonka avulla pyrittiin kartoittamaan toimeksiantajan haasteita luennon kehittämisessä sekä yrityksen toiveita luennon suhteen. Haastattelua seurasi benchmarking kolmeen eri hyvinvointialan yritykseen. Benchmarkingin avulla kartoitettiin millaisia luentokokonaisuuksia ja palveluita kyseiset yritykset tuottavat ja miten. Keskeisin tiedonkeruumenetelmä oli kysely. Kysely toteutettiin potentiaalisille asiakkaille. Sen avulla kartoitettiin asiakkaiden tarpeita ja toiveita. Etenkin uuden palvelun kehittämistyössä oli asiakasymmärryksen hankinta tärkeää.
Lopussa esitettiin tuotos, jossa kyselyn perusteella eniten kiinnostusta saanut aihealue luennon suhteen tuotteistettiin lupausvaiheeseen asti. Lisäksi annettiin toimintakeinot ja työkalut, kuinka toimeksiantaja voi jatkaa tuotteistamista lunastuvaiheeseen. Työssä jätettiin tuotos lupausvaiheeseen, koska toimeksiantajan päätettävissä oli, millaista luentokokonaisuutta hän halusi toteuttaa.
