Nuorten malli vapaaehtoistoimintaan : Case: Kuluttajaliitto
Cederberg, Lotta (2017)
Cederberg, Lotta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111573
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Kuluttajaliitolle vapaaehtoistoimintaan malli, jonka avulla toimintaa saadaan suunnattua nuoria kiinnostavaksi. Malli antaa Kuluttajaliitolle sekä muille järjestöille rungon toiminnan kehittämiselle. Opinnäytetyö on hyödyksi Kuluttajaliitolle, järjestötoiminnan toimijoille sekä nuorille.
Vapaaehtoistoimintaa tarkastellaan palvelumuotoilun näkökulmasta. Opinnäytetyössä hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmistä asiakaspersoonia, palvelupolkua, haastattelua sekä 5xMiksi menetelmää. Opinnäytetyö käsittelee myös asiakasymmärrystä, asiakasarvoa sekä palvelua.
Vapaaehtoistoiminnan mallin kehittämikseksi järjestettiin palvelumuotoilutyöpaja, jossa hyödynnettiin edellä mainittuja palvelumuotoilun menetelmiä. Nuoret aikuiset muotoilivat työpajassa asiakaspersoonat, vapaaehtoistoiminnan mallit sekä asiakaspolun, joiden avulla Kuluttajaliitto pystyy kehittämään toimintaansa ja saamaan nuoria mukaan toimintaansa.
Kehittämisehdotuksina esitetään selkeiden kohderyhmien määrittäminen sekä toiminnanmuotojen kehittäminen nuorille mielekkäiksi heidän omien mielenkiintojensa kautta. Jäsenten jatkuva kuuntelu ja palautteen kysyminen tulisi toimia toiminnan kehittämisen pohjana tulevaisuudessa.
Vapaaehtoistoimintaa tarkastellaan palvelumuotoilun näkökulmasta. Opinnäytetyössä hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmistä asiakaspersoonia, palvelupolkua, haastattelua sekä 5xMiksi menetelmää. Opinnäytetyö käsittelee myös asiakasymmärrystä, asiakasarvoa sekä palvelua.
Vapaaehtoistoiminnan mallin kehittämikseksi järjestettiin palvelumuotoilutyöpaja, jossa hyödynnettiin edellä mainittuja palvelumuotoilun menetelmiä. Nuoret aikuiset muotoilivat työpajassa asiakaspersoonat, vapaaehtoistoiminnan mallit sekä asiakaspolun, joiden avulla Kuluttajaliitto pystyy kehittämään toimintaansa ja saamaan nuoria mukaan toimintaansa.
Kehittämisehdotuksina esitetään selkeiden kohderyhmien määrittäminen sekä toiminnanmuotojen kehittäminen nuorille mielekkäiksi heidän omien mielenkiintojensa kautta. Jäsenten jatkuva kuuntelu ja palautteen kysyminen tulisi toimia toiminnan kehittämisen pohjana tulevaisuudessa.