Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakastilaisuuksien onnistumisen mittaaminen ja jälkimarkkinointi pankissa X

Henriksson, Oskari (2017)

 
Avaa tiedosto
Henriksson_Oskari.pdf (776.8Kt)
Lataukset: 


Henriksson, Oskari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111707
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakastilaisuuksien kannattavuutta ja luoda pankille ratkaisu asiakastilaisuuksien jälkimarkkinointiin. Kannattavuuden mittaukselle oli selkeä tarve, sillä pankin markkinointiosastolla ei ollut tietoa siitä, kuinka aktivoiva vaikutus pankin asiakastilaisuuksilla on. Myös jälkimarkkinoinnin suunnittelu asiakastilaisuuksia varten nähtiin tarpeelliseksi, sillä jälkimarkkinoinnillisia toimenpiteitä suoritettiin vain satunnaisesti ja niillä saavutettu vaikutus oli heikohko.

Opinnäytteen teoriaosuus koostuu markkinoinnin perusrakenteista sisältäen markkinoinnin määrittelyn, suunnittelun ja mittaamisen. Teoria käsittää myös arvontuottamisen, suhdetoiminnan, asiakkuuksien hallinnan, myynninedistämisen ja jälkimarkkinoinnin. Teoreettinen viitekehys etenee kronologisesti markkinoinnin suunnittelusta sen toteuttamiseen.

Tutkimus suoritettiin käyttäen tutkimusstrategiana tapaustutkimusta, sillä se on strategiana erittäin hyvä kehitysehdotusten luonnissa. Asiakastilaisuuksien kannattavuutta tutkittiin käyttäen sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Kvantitatiivisena menetelmänä käytettiin määrällisen tiedon graafista havainnollistamista sekä keskilukuja. Kvalitatiivisena menetelmänä sovellettiin sähköpostihaastattelua. Jälkimarkkinoinnin suunnittelemiseksi hyödynnettiin kehittämismenetelmänä aivoriihtä. Tutkimus eteni prosessimaisesti sähköpostihaastattelusta kvantitatiiviseen tutkimukseen, joiden tulosten pohjalta toteutettiin aivoriihi, jossa jälkimarkkinoinnin ratkaisu ideoitiin.

Työllä muodostettiin tietoa ja ymmärrystä asiakastilaisuuksien kannattavuudesta, jota hyödynnettiin myös jälkimarkkinoinnin suunnittelussa. Tutkimuksen perusteella pankin asiakkaat aktivoituvat asiakastilaisuuksien seurauksena heikosti. Pankin asiakkaista vain 48 prosenttia kirjautuu palveluun tilaisuuden jälkeen ja 21 prosenttia suorittaa toimenpiteitä. Heikot numerot jättävät tilaa jälkimarkkinoinnille, mutta sähköpostihaastattelujen perusteella jälkimarkkinoinnin toteuttaminen pienissä tilaisuuksissa ei ole järkevää. Aivoriihessä kehitettiin ratkaisuksi lisäys verkkosivustolle, jossa asiakastilaisuuksien sisältö on tarjolla sähköisessä muodossa ja tarjotaan tieto tulevista tilaisuuksista.

Työn pohjalta toteutettiin verkkosivustolle tila, josta asiakkaat löytävät menneet ja tulevat tilaisuudet. Ehdotuksena pankille tarjotaan tavoitteiden muuttamista. Asiakastilaisuuksien suoran kannattavuuden seurannassa on paljon epätarkkuutta ja sen vuoksi pankin tulisi siirtyä seuraamaan tilaisuuksien osallistujamäärää ja laatua. Osallistujamäärää voidaan seurata kirjaamalla tilaisuuteen osallistuvat henkilöt ja verkossa tilaisuutta seuraavat henkilöt. Laadun seuranta tapahtuu keskitetyillä palautekyselyillä, kun sellaiselle nähdään tarvetta tai tilaisuus saavuttaa suuren osallistujamäärän.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste