Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaan sitouttaminen ja Guerlain-kosmetiikkasarjan kanta-asiakasjärjestelmän kehittäminen

Salin, Ida (2010)

 
Avaa tiedosto
Salin_Ida.pdf (357.8Kt)
Lataukset: 


Salin, Ida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297234
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää
Guerlain-kosmetiikkasarjan kanta-asiakasjärjestelmää tekemäni asiakaskyselyn avulla. Kyselyn avulla kartoitettiin
Guerlain-kosmetiikkasarjan kanta-asiakkaiden tuntemuksia kanta-asiakasjärjestelmän toimivuudesta. Tarkoituksena oli selvittää kanta-asiakkaiden ostokäyttäytymistä, tuntemuksia kanta-asiakkuuden hyödyllisyydestä sekä perehtyä
kanta-asiakkaiden toiveisiin markkinointiviestinnästä, miten kanta-asiakas haluaa vastaanottaa asiakaspostia, mitä asiakaspostin halutaan käsittelevän ja kuinka usein postia halutaan vastaanottaa. Työn aihe nousi Transmeri Oy:n maahantuoman Guerlain-kosmetiikkasarjan tiimin tarpeesta parantaa sarjan kanta-asiakasjärjestelmää.

Työn teoriaosuudessa käsitellään aluksi työn keskeisimmät käsitteet sekä Guerlain-kosmetiikkasarjan taustatiedot. Teoriaosa koostuu asiakkuuslähtöisen liiketoiminnan teoriasta, kohdemarkkinoinnista, jossa tarkastelen segmentoinnin ja ostokäyttäytymisen merkitystä sekä asiakassuhdemarkkinoinnista kanta-asiakkuuden ja asiakkaan sitouttamisen näkökulmasta. Pitkäaikaiset asiakassuhteet ovat yrityksille ensisijaisia, joten niihin on tärkeää panostaa.

Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kyselylomakkeella Guerlain-kosmetiikkasarjan kanta-asiakkailla tammi- ja helmikuun 2010 vaihteessa. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely sisälsi yhteensä 8 kysymystä, joista yksi oli avoin kysymys ja loput seitsemän monivalintakysymyksiä. Analysoinnin tukena käytin SPSS-ohjelmaa. Kysely lähetettiin 355
kanta-asiakasjärjestelmässä olevalle henkilölle, joista 149 vastasi kyselyyn. Vastausprosentti oli 42.

Ennakko-olettamuksena oli, että tyypillinen Guerlain
kanta-asiakas on iäkkäämpi, yli 50-vuotias naishenkilö, joka kokee kanta-asiakasjärjestelmän hyödylliseksi. Toisaalta oletimme, että kanta-asiakasrekisterissä on paljon ei-aktiivisia kanta-asiakkaita. Ennakko-olettamukset pitivät paikkansa. Tuloksista kävi ilmi, että monet kanta-asiakkaat eivät koe kanta-asiakkuutta hyödylliseksi tai eivät osaa sanoa onko siitä mitään hyötyä. Tämä on selkeä viesti siitä, että kanta-asiakasjärjestelmän toimintastrategiaa tulee kehittää. Selkeät avainasiakkaat tulisi huomioida ja asiakkuutta kehittää kanta-asiakasjärjestelmän avulla. Satunnaisostajat ja ei-aktiiviset kanta-asiakkaat tulisi tunnistaa ja laatia oma toimintastrategia heidän suhteensa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste