Joulumielen resepti : Joulumieli Heinolasta -tapahtumakonseptin luominen
Tupala, Minna (2010)
Tupala, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297226
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tapahtuman järjestämistä sekä tapahtumakonseptin luomista. Tapahtumakonsepti luotiin Joulumieli Heinolasta -tapahtumalle, joka järjestettiin vuonna 2009 ensimmäisen kerran. Toimivan tapahtumakonseptin luomisella on tarkoitus helpottaa seuraavien vuosien vastaavan tapahtuman suun-nittelua. Työn tavoitteena oli luoda käsikirja, jonka avulla tapahtuma on helppo toistaa ja näin luoda siitä konsepti.
Työssä esitellään Joulumieli Heinolasta -tapahtuman eri osa-alueet. Tietoperustassa esitellään teoriaa tapahtuman järjestämisestä, tapahtumakonseptin luomisesta sekä erilaisista kehittämistyökaluista. Tapahtuman onnistumista arvioitiin kävijöiltä ja yrittäjiltä saadun palautteen sekä oman havainnoinnin avulla. Tapahtumakonseptin luomisen perustana käytetään teoriaa sekä palautetta.
Kävijäpalautteen tärkeimmäksi kehityskohteeksi nousi ohjelma sekä markkinoin-tikanavan valinta. Yritykset toivoivat tapahtumaan lisää yhteistyötä sekä selkeää tapahtumayhteyshenkilöä. Omat havainnot tukivat palautteen kautta nousseita kehittämiskohtia.
Kokonaisuudessaan Joulumieli Heinolasta -tapahtumaa pidettiin onnistuneena ja sen toivotaan jatkuvan seuraavinakin vuosina, mutta kehittämiskohtia siitä löytyi. Ensimmäisen vuoden tapahtuman virheiden tunnistaminen ja korjaaminen ovat pohjana seuraavien vuosien tapahtumille. Tapahtumakäsikirjassa esitellään joulun 2009 tapahtuman kautta tapahtuman järjestämisestä sekä jouluisia ideoita tapah-tuman järjestäjän käyttöön seuraavia vuosia varten.
Työssä esitellään Joulumieli Heinolasta -tapahtuman eri osa-alueet. Tietoperustassa esitellään teoriaa tapahtuman järjestämisestä, tapahtumakonseptin luomisesta sekä erilaisista kehittämistyökaluista. Tapahtuman onnistumista arvioitiin kävijöiltä ja yrittäjiltä saadun palautteen sekä oman havainnoinnin avulla. Tapahtumakonseptin luomisen perustana käytetään teoriaa sekä palautetta.
Kävijäpalautteen tärkeimmäksi kehityskohteeksi nousi ohjelma sekä markkinoin-tikanavan valinta. Yritykset toivoivat tapahtumaan lisää yhteistyötä sekä selkeää tapahtumayhteyshenkilöä. Omat havainnot tukivat palautteen kautta nousseita kehittämiskohtia.
Kokonaisuudessaan Joulumieli Heinolasta -tapahtumaa pidettiin onnistuneena ja sen toivotaan jatkuvan seuraavinakin vuosina, mutta kehittämiskohtia siitä löytyi. Ensimmäisen vuoden tapahtuman virheiden tunnistaminen ja korjaaminen ovat pohjana seuraavien vuosien tapahtumille. Tapahtumakäsikirjassa esitellään joulun 2009 tapahtuman kautta tapahtuman järjestämisestä sekä jouluisia ideoita tapah-tuman järjestäjän käyttöön seuraavia vuosia varten.