Kahvilakonseptin kehittäminen asiakaslähtöisesti B-2-B -myyntiin
Mäkeläinen, Kimmo; Kyriopoulos, Theodoros (2017)
Mäkeläinen, Kimmo
Kyriopoulos, Theodoros
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212090
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää palvelumuotoilun menetelmin Dieta Oy:n B-2-B -asiakkaiden ostettavaksi kahvilakonsepti avustamaan heitä kahvilayrittäjyyden aloittamisessa ja / tai toimintansa kehittämisessä. Tavoitteissa pyrittiin ottamaan näin huomioon yrittäjyyden eri vaiheissa olevien yrittäjien tarpeita. Lopputuotos esitettiin katalogin muodossa. Työn tarkoituksena on, että konseptin sisältämät laitteet, tarvikkeet ja palvelut auttavat Dietan asiakkaana toimivaa yrittäjää vapauttamaan resurssejaan ydintoimintojensa ylläpitämiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ammattikeittiölaitteiden ja -tarvikkeiden myyntiin erikoistunut suomalainen perheyritys Dieta Oy, jolla oli tarve kehittää muunneltavissa oleva kahvilakonsepti. Toimeksiantajan mukaan helposti muunneltavissa, muokattavissa ja siirreltävissä olevat keittiö- ja kahvilakonseptit ovat nouseva trendi hotelli- ja ravintola-alalla. Uuden kahvilakonseptin kehittämiseen tekijät saivat vapaat kädet.
Tässä opinnäytetyössä muunneltavuudella tarkoitetaan laitteiston kykyä vastata vuodenajan vaihteluista johtuviin myynnin haasteisiin. Laitteista muodostettuja moduuleita yhdistelemällä ja siirtelemällä saadaan yrittäjän liikeideasta riippumatta kausivaihteluihin sovitettava ja joustava tuotevalikoima. Ulkoistamalla konseptin kehitystyön toimeksiantaja halusi saada näkökulmaan, joka todennäköisesti poikkeaisi yrityksessä totutusta.
Opinnäytetyön teoriaperusta koostuu asiakaslähtöisestä konseptoinnista ja ratkaisumyynnistä B-2-B -asiakkaille. Asiakaslähtöisessä konseptoinnissa tarkastellaan konseptointia, asiakaslähtöisyyttä, palvelukeskeistä liiketoimintalogiikkaa sekä asiakkaan roolia tarjooman innovaatioprosessissa. Ratkaisumyynnissä B-2-B -asiakkaille tarkastellaan puolestaan B-2-B -myyntiä ja ratkaisumyyntiä siihen vaikuttavien osa-alueiden kautta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä Ojasalon mukaan soveltuvin osin. Laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja aivoriihi -yhteiskehittämismenetelmää.
Opinnäytetyön lopputuotoksena laadittiin hinnoiteltu katalogi, jossa moduulikohtaisesti listataan laitteiden lisäksi tarvittavat astia-, tarvike- ja esillepanovälineet. Asiakkaan on mahdollista ostaa tarpeistaan riippuen kaikki konseptin sisältämät moduulit tai vain osan niistä. Muunneltavuuden lisäksi katalogissa otettiin huomioon kiinteät laitteet, jollaisia tarvitaan aina riippumatta kahvilan liikeideasta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ammattikeittiölaitteiden ja -tarvikkeiden myyntiin erikoistunut suomalainen perheyritys Dieta Oy, jolla oli tarve kehittää muunneltavissa oleva kahvilakonsepti. Toimeksiantajan mukaan helposti muunneltavissa, muokattavissa ja siirreltävissä olevat keittiö- ja kahvilakonseptit ovat nouseva trendi hotelli- ja ravintola-alalla. Uuden kahvilakonseptin kehittämiseen tekijät saivat vapaat kädet.
Tässä opinnäytetyössä muunneltavuudella tarkoitetaan laitteiston kykyä vastata vuodenajan vaihteluista johtuviin myynnin haasteisiin. Laitteista muodostettuja moduuleita yhdistelemällä ja siirtelemällä saadaan yrittäjän liikeideasta riippumatta kausivaihteluihin sovitettava ja joustava tuotevalikoima. Ulkoistamalla konseptin kehitystyön toimeksiantaja halusi saada näkökulmaan, joka todennäköisesti poikkeaisi yrityksessä totutusta.
Opinnäytetyön teoriaperusta koostuu asiakaslähtöisestä konseptoinnista ja ratkaisumyynnistä B-2-B -asiakkaille. Asiakaslähtöisessä konseptoinnissa tarkastellaan konseptointia, asiakaslähtöisyyttä, palvelukeskeistä liiketoimintalogiikkaa sekä asiakkaan roolia tarjooman innovaatioprosessissa. Ratkaisumyynnissä B-2-B -asiakkaille tarkastellaan puolestaan B-2-B -myyntiä ja ratkaisumyyntiä siihen vaikuttavien osa-alueiden kautta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä Ojasalon mukaan soveltuvin osin. Laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja aivoriihi -yhteiskehittämismenetelmää.
Opinnäytetyön lopputuotoksena laadittiin hinnoiteltu katalogi, jossa moduulikohtaisesti listataan laitteiden lisäksi tarvittavat astia-, tarvike- ja esillepanovälineet. Asiakkaan on mahdollista ostaa tarpeistaan riippuen kaikki konseptin sisältämät moduulit tai vain osan niistä. Muunneltavuuden lisäksi katalogissa otettiin huomioon kiinteät laitteet, jollaisia tarvitaan aina riippumatta kahvilan liikeideasta.