Brändikäsikirjan toteutus Yritys X:n brändin rakentamisen tueksi
Ahokas, Riikka (2017)
Ahokas, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212126
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle yhdenmukainen ja kilpailijoista erottuva brändi. Tarkoituksena oli siis selvittää, minkälainen brändi kuvaa yritystä parhaiten sekä eroaa riittävästi yrityksen kilpailijoista. Tämän lisäksi selvitettiin, millainen on hyvä brändikäsikirja. Toimeksiantajayrityksen on tarkoitus käyttää brändikäsikirjaa henkilöstönsä perehdytyksessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään brändiä, sen tärkeimpiä tehtäviä sekä sen merkitystä B2B-palveluyrityksille. Lisäksi käydään brändin rakentamisen ohella läpi kilpailijoiden brändien tutkimusta, tilanneanalyysin ja brändin taustatarinan tekoa sekä mielikuvien ja brändin persoonan kehittämistä. Brändikäsikirjaan liittyen käsitellään myös yrityksen missiota, arvoja ja iskulausetta sekä visuaalisia elementtejä, kuten yritystunnuksia, tunnusvärejä sekä typografiaa ja kuvia.
Tutkielmaosuudessa tarkasteltiin kilpailijoiden brändejä, kerättiin tietoja toimeksiantajayrityksestä sekä tehtiin benchmarking-tutkimus, jossa selvitettiin julkisten brändikäsikirjojen avulla toimeksiantajayrityksen brändikäsikirjaan sopivin sisältö. Toiminnallisessa osuudessa kerättyjä tietoja sovellettiin teoriaan ja toteutettiin niiden pohjalta yritykselle brändikäsikirja. Brändikäsikirja pohjautuu kirjallisuuden lisäksi siis yrityksen nykytila-analyysiin, kilpailija-analyysiin sekä benchmarking-tutkimuksesta saatuihin tietoihin.
Työn keskeisenä tuotoksena on toimeksiantajayritykselle toteutettu brändikäsikirja. Brändikäsikirja tehtiin yrityksen työntekijöiden käyttöön. Se auttaa uusien työntekijöiden perehdytyksen lisäksi myös yrityksen muita työntekijöitä yhdenmukaisen brändikuvan luomisessa. Toimeksiantaja oli tyytyväinen brändikäsikirjaan ja myös omasta mielestäni se on onnistunut kokonaisuus. Brändikäsikirjan käyttöönoton jälkeen suosittelisin yritystä tekemään brändin rakentamisen onnistumista selvittävän kyselyn työntekijöidensä ja asiakkaidensa keskuudessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään brändiä, sen tärkeimpiä tehtäviä sekä sen merkitystä B2B-palveluyrityksille. Lisäksi käydään brändin rakentamisen ohella läpi kilpailijoiden brändien tutkimusta, tilanneanalyysin ja brändin taustatarinan tekoa sekä mielikuvien ja brändin persoonan kehittämistä. Brändikäsikirjaan liittyen käsitellään myös yrityksen missiota, arvoja ja iskulausetta sekä visuaalisia elementtejä, kuten yritystunnuksia, tunnusvärejä sekä typografiaa ja kuvia.
Tutkielmaosuudessa tarkasteltiin kilpailijoiden brändejä, kerättiin tietoja toimeksiantajayrityksestä sekä tehtiin benchmarking-tutkimus, jossa selvitettiin julkisten brändikäsikirjojen avulla toimeksiantajayrityksen brändikäsikirjaan sopivin sisältö. Toiminnallisessa osuudessa kerättyjä tietoja sovellettiin teoriaan ja toteutettiin niiden pohjalta yritykselle brändikäsikirja. Brändikäsikirja pohjautuu kirjallisuuden lisäksi siis yrityksen nykytila-analyysiin, kilpailija-analyysiin sekä benchmarking-tutkimuksesta saatuihin tietoihin.
Työn keskeisenä tuotoksena on toimeksiantajayritykselle toteutettu brändikäsikirja. Brändikäsikirja tehtiin yrityksen työntekijöiden käyttöön. Se auttaa uusien työntekijöiden perehdytyksen lisäksi myös yrityksen muita työntekijöitä yhdenmukaisen brändikuvan luomisessa. Toimeksiantaja oli tyytyväinen brändikäsikirjaan ja myös omasta mielestäni se on onnistunut kokonaisuus. Brändikäsikirjan käyttöönoton jälkeen suosittelisin yritystä tekemään brändin rakentamisen onnistumista selvittävän kyselyn työntekijöidensä ja asiakkaidensa keskuudessa.