Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Projektioppimisen malli - kokemuksia projektioppimisesta hoitotyön opinnoissa

Hyppänen, Anu (2017)

 
Avaa tiedosto
Hyppanen_Anu.pdf (556.0Kt)
Lataukset: 


Hyppänen, Anu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412245
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulumaailma elää jatkuvassa muutospaineessa työelämän vaatimusten ja sitä kautta opiskelijoihin kohdistuvien työelämäntaitovaatimusten täyttämiseksi. Yksi käyttöönotetuista, työelämän tarpeista kehittyneistä menetelmistä on projektioppimisen malli. Tätä mallia käytettiin ensimmäisen kerran Saimaan ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen harjoittelun toteutuksessa syksyllä 2016. Sidosryhmien haasteena ja tavoitteena on kehittää projektioppimisen malli toimivaksi kokonaisuudeksi, joka palvelee kaikkien osapuolten tavoitteita ja päämääriä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kerätä yhteen sairaanhoitajaopiskelijaryhmän kokemukset ja kehittämisehdotukset projektioppimisen mallilla suoritetusta ammatillisesta harjoittelusta. Tavoitteena oli tarjota harjoittelun osapuolille kootusti tietoa siitä, kuinka harjoittelu kokonaisuudessaan onnistui ja millä keinoin mallia voidaan kehittää toimivammaksi. Lähtökohtana tutkimukselleni oli projektioppimisen mallin erot aiemmin käytössä olleeseen lähiohjattuun malliin verrattuna.
Aineiston keruu suoritettiin teemaryhmähaastatteluina. Haastatteluihin osallistuivat harjoittelun hyväksytysti suorittaneet ryhmän opiskelijat. Haastatteluaineiston analyysi suoritettiin deduktiivisella sisällönanalyysilla. Tiivistettyjen vastausten ryhmittely tehtiin teemahaastattelun rungon mukaisesti.
Tulosten perusteella projektioppimisen malli on uutuudessaan haastava ja laaja kokonaisuus, joka asettaa opiskelijan, opettajan ja työelämän edustajan täysin uuteen rooliin harjoittelun läpiviennissä. Näiden roolien toiminnan yhteensovittaminen ja kokonaisuuden toimivaksi hiominen vaativat kaikkien osapuolten lujan tahtotilan ja selkeän yhteistoiminnallisen otteen.
Jatkotutkimusaiheena tutkimukselleni näen seurantatyyppisen tutkimuksen muutaman opiskelijaryhmän projektimuotoisen harjoittelun jälkeen. Tutkimuksen voisi myös laajentaa koskettamaan kaikkia kolmea sidosryhmää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste