Selvitys junioriurheilun markkinoinnin tilanteesta Joensuussa
Naukkarinen, Maria (2017)
Naukkarinen, Maria
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512484
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää junioriurheilun markkinoinnin tilannetta Joensuun alueella. Tavoitteena oli löytää syitä markkinoinnin tilalle ja luoda junioriurheilutoiminnalle yleinen markkinointisuunnitelman tarkistuslista. Listan tavoitteena on edesauttaa markkinoinnin suunnittelua seuratoiminnassa.
Opinnäytetyössä keskityttiin markkinoinnin toteuttamiseen vaikuttaviin tekijöihin: seuran hyvinvointiin, resursseihin ja markkinoinnin tarpeeseen. Selvitystä varten haastateltiin kolmen Joensuun kaupunkialueella toimivan junioriurheiluseuran edustajia. Haastatteluja kertyi yhteensä viisi. Yhdessä haastatteluiden, markkinoinnin teorian ja aihetta käsittelevien kolmen opinnäytetyön avulla tehtiin päätelmiä syistä, jotka johtavat markkinoinnin tämän hetkiseen tilanteeseen. Lisäksi pyrittiin löytämään mahdollisimman käytännönläheinen lähestymistapa markkinointisuunnitelman luomiseen.
Tuloksena syntyi käsitys syistä, jotka johtavat markkinoinnin vähyyteen ja seurojen huonovointisuuteen. Junioriurheiluseuroille luotiin käytännönläheinen ja helposti käytettävä markkinointisuunnitelman tarkistuslista, jonka avulla jokainen seura pystyy tuottamaan tarpeisiinsa sopivan markkinointisuunnitelman.
Opinnäytetyössä keskityttiin markkinoinnin toteuttamiseen vaikuttaviin tekijöihin: seuran hyvinvointiin, resursseihin ja markkinoinnin tarpeeseen. Selvitystä varten haastateltiin kolmen Joensuun kaupunkialueella toimivan junioriurheiluseuran edustajia. Haastatteluja kertyi yhteensä viisi. Yhdessä haastatteluiden, markkinoinnin teorian ja aihetta käsittelevien kolmen opinnäytetyön avulla tehtiin päätelmiä syistä, jotka johtavat markkinoinnin tämän hetkiseen tilanteeseen. Lisäksi pyrittiin löytämään mahdollisimman käytännönläheinen lähestymistapa markkinointisuunnitelman luomiseen.
Tuloksena syntyi käsitys syistä, jotka johtavat markkinoinnin vähyyteen ja seurojen huonovointisuuteen. Junioriurheiluseuroille luotiin käytännönläheinen ja helposti käytettävä markkinointisuunnitelman tarkistuslista, jonka avulla jokainen seura pystyy tuottamaan tarpeisiinsa sopivan markkinointisuunnitelman.