Kulttuurin merkitys liiketapaamisessa : suomalaisen ja brasilialaisen liiketoimintakulttuurin vertailu
Honkalampi, Anniina (2017)
Honkalampi, Anniina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512458
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kulttuurin merkitystä liiketapaamisessa, sekä vertailtiin suomalaista ja brasilialaista liiketoimintakulttuuria. Tavoitteena oli tunnistaa suomalaisen ja brasilialaisen liiketoimintakulttuurin ominaispiirteet ja tutkia niiden eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä liiketapaamisessa.
Opinnäytetyön teoria osuus koostui kolmesta luvusta. Ensimmäinen luku käsitteli kulttuurin eri määritelmiä, kulttuurin tasoja, sekä Hofsteden 6-D-mallia, jonka avulla vertailtiin suomalaista ja brasilialaista kulttuuria. Toinen luku käsitteli suomalaista liiketoimintakulttuuria ja kolmas luku käsitteli brasilialaista liiketoimintakulttuuria.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköpostitse lähetetyn Webropol -kyselylinkin avulla. Työn empiirinen osuus koostui yhdestä luvusta, jossa käsiteltiin ja analysoitiin tutkimustuloksia.
Tutkimuksessa todettiin, että kulttuurilla on suuri merkitys liiketapaamisessa. Suomalaisen ja brasilialaisen liiketoimintakulttuurin suurimmat eroavaisuudet liittyvät sanalliseen ja sanattomaan viestintään, sekä erilaisiin aikakäsityksiin. Suomalaisille ja brasilialaisille liiketoimintakulttuureille on yhtäläistä hyvien liikesuhteiden arvostus, tervehtimistapa, sekä pukeutuminen.
Opinnäytetyön teoria osuus koostui kolmesta luvusta. Ensimmäinen luku käsitteli kulttuurin eri määritelmiä, kulttuurin tasoja, sekä Hofsteden 6-D-mallia, jonka avulla vertailtiin suomalaista ja brasilialaista kulttuuria. Toinen luku käsitteli suomalaista liiketoimintakulttuuria ja kolmas luku käsitteli brasilialaista liiketoimintakulttuuria.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköpostitse lähetetyn Webropol -kyselylinkin avulla. Työn empiirinen osuus koostui yhdestä luvusta, jossa käsiteltiin ja analysoitiin tutkimustuloksia.
Tutkimuksessa todettiin, että kulttuurilla on suuri merkitys liiketapaamisessa. Suomalaisen ja brasilialaisen liiketoimintakulttuurin suurimmat eroavaisuudet liittyvät sanalliseen ja sanattomaan viestintään, sekä erilaisiin aikakäsityksiin. Suomalaisille ja brasilialaisille liiketoimintakulttuureille on yhtäläistä hyvien liikesuhteiden arvostus, tervehtimistapa, sekä pukeutuminen.