Positiivisen pedagogiikan polulla : opas vahvuusperustaiseen opetukseen varhaiskasvatuksessa
Mäkinen, Meri (2017)
Mäkinen, Meri
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312202
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli positiivinen pedagogiikka ja vahvuusperustainen opetus. Toimeksiantajana toimi Lahden kaupungin Palokunnantien päiväkoti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa varhaiskasvatuksen kentälle suunnattu opas vahvuusperustaisesta opetuksesta, minkä avulla pyrittiin jäsentämään positiivisen pedagogiikan ydinajatusta sekä antamaan muutamia konkreettisia esimerkkejä siitä, miten tämä kasvatuksellinen näkemys voisi näkyä käytännössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda positiivisen pedagogiikan teoriaa ja sen merkitystä varhaiskasvatuksen ammattilaisten tietoisuuteen. Tarkoituksena oli ottaa huomioon myös vanhempien näkökulma, jolloin opasta voisi käyttää esimerkiksi kasvatuskumppanuuden välineenä.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsiteltiin positiivista pedagogiikkaa sekä luonteenvahvuuksia ja niihin perustuvaa opetusta. Teoreettinen viitekehys sisälsi myös tietoa positiivisesta psykologiasta sekä lapsen psyykkisestä kehityksestä minäkäsityksen ja itsetunnon osa-alueilta.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutui opas ”Positiivisen pedagogiikan polulla – Opas vahvuusperustaiseen opetukseen varhaiskasvatuksessa”. Positiivisen pedagogiikan ja vahvuusperustaisen opetuksen keinoin voidaan tukea lapsen minäkuvan ja itsetunnon myönteistä kehitystä sekä yksilön kokonaisvaltaista hyvinvointia. Perusideana on huomata hyvä sekä itsessä että muissa jokaisen yksilöllisyyttä arvostaen.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsiteltiin positiivista pedagogiikkaa sekä luonteenvahvuuksia ja niihin perustuvaa opetusta. Teoreettinen viitekehys sisälsi myös tietoa positiivisesta psykologiasta sekä lapsen psyykkisestä kehityksestä minäkäsityksen ja itsetunnon osa-alueilta.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutui opas ”Positiivisen pedagogiikan polulla – Opas vahvuusperustaiseen opetukseen varhaiskasvatuksessa”. Positiivisen pedagogiikan ja vahvuusperustaisen opetuksen keinoin voidaan tukea lapsen minäkuvan ja itsetunnon myönteistä kehitystä sekä yksilön kokonaisvaltaista hyvinvointia. Perusideana on huomata hyvä sekä itsessä että muissa jokaisen yksilöllisyyttä arvostaen.