Hakijakokemuksen merkitys rekrytointiprosessissa : digitaalisuus osana rekrytointia
Oja, Sanni (2017)
Oja, Sanni
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512486
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin LAURA™-järjestelmää käyttävien työnantajien työnhakijoita, jotka hakevat työpaikkaa työnhakulomakkeen avulla. Työn tavoitteena oli tutkia hakijoiden työnhakutapoja sekä työnhakijakokemusta ja sen vaikutusta työnantajakuvaan. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona LAURA Rekrytointi Oy:lle.
Työn teoreettinen viitekehitys rajattiin tutkimusongelmien mukaan, jotka koskivat hakijoiden työnhakutapoja sekä hakijakokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Ensimmäisessä teoriaosuudessa tutustuttiin digitaalisuuden näkökulmasta rekrytointiprosessin hoitamiseen huomioiden myös hakijan näkökulma prosessiin. Työn toisessa teoriaosuudessa syvennyttiin hakijakokemukseen ja käsiteltiin sen vaikutusta työnantajakuvaan.
Tutkimuksen empiria toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely käsitteli työnhakutapojen ja hakijakokemuksen lisäksi myös hakijoiden viimeisintä hakukokemusta, jonka he saivat hakiessaan työpaikkaa työnhakulomakkeella. Tutkimuksen aineisto kerättiin tutkimuskyselynä maaliskuussa 2017 ja siihen vastasi yhteensä 335 työnhakijaa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että digitaaliset kanavat ovat merkittävä osa nykypäivän työnhakua ja myös uudet työnhakukeinot herättävät kiinnostusta. Työpaikkailmoituksessa hakijat kiinnittävät huomion sisältöön ja työpaikan hakemisen tulee sujua ongelmitta. Työnhakulomakkeen onkin oltava teknisesti toimiva, jotta hakijakokemus säilyy hyvänä. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että rekrytointiprosessin vaiheita kannattaa tarkastella aina myös hakijan näkökulmasta. Huomattiin, että parhaimmillaan hyvä hakijakokemus edistää työnantajakuvaa positiiviseen suuntaan jo prosessin alussa.
Tutkimuksen tuloksista saatiin kehitysideoita ja niitä aiotaan hyödyntää LAURA™-järjestelmää käyttävien työnantajien rekrytointiprosessin kehittämisessä sekä järjestelmän kehitystyössä entistäkin hakijaystävällisempään suuntaan.
Työn teoreettinen viitekehitys rajattiin tutkimusongelmien mukaan, jotka koskivat hakijoiden työnhakutapoja sekä hakijakokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Ensimmäisessä teoriaosuudessa tutustuttiin digitaalisuuden näkökulmasta rekrytointiprosessin hoitamiseen huomioiden myös hakijan näkökulma prosessiin. Työn toisessa teoriaosuudessa syvennyttiin hakijakokemukseen ja käsiteltiin sen vaikutusta työnantajakuvaan.
Tutkimuksen empiria toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely käsitteli työnhakutapojen ja hakijakokemuksen lisäksi myös hakijoiden viimeisintä hakukokemusta, jonka he saivat hakiessaan työpaikkaa työnhakulomakkeella. Tutkimuksen aineisto kerättiin tutkimuskyselynä maaliskuussa 2017 ja siihen vastasi yhteensä 335 työnhakijaa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että digitaaliset kanavat ovat merkittävä osa nykypäivän työnhakua ja myös uudet työnhakukeinot herättävät kiinnostusta. Työpaikkailmoituksessa hakijat kiinnittävät huomion sisältöön ja työpaikan hakemisen tulee sujua ongelmitta. Työnhakulomakkeen onkin oltava teknisesti toimiva, jotta hakijakokemus säilyy hyvänä. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että rekrytointiprosessin vaiheita kannattaa tarkastella aina myös hakijan näkökulmasta. Huomattiin, että parhaimmillaan hyvä hakijakokemus edistää työnantajakuvaa positiiviseen suuntaan jo prosessin alussa.
Tutkimuksen tuloksista saatiin kehitysideoita ja niitä aiotaan hyödyntää LAURA™-järjestelmää käyttävien työnantajien rekrytointiprosessin kehittämisessä sekä järjestelmän kehitystyössä entistäkin hakijaystävällisempään suuntaan.