Asiakkaan osallisuus päivittäiseen kirjaamiseen
Ahjoniemi, Heli; Rajaharju, Marjo (2017)
Ahjoniemi, Heli
Rajaharju, Marjo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512354
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden osallisuutta päivittäiseen hoitotyön kirjaamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa, miten ikääntyneiden palveluiden asiakkaiden osallisuus toteutuu, tuoda esille mahdolliset epäkohdat osallisuuden toteutumiseen liittyen sekä asiakkaiden osallisuuden lisäämiseen liittyvät tekijät.
Opinnäytetyön teoriaperustaan on käytetty kirjallisuutta, tietokantoja ja luotettavia internet-lähteitä. Aikaisempaa tutkimusta aiheesta ei löytynyt.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Opinnäytetyössä käytetty aineisto kerättiin tähän tarkoitukseen suunnitellulla kyselylomakkeella, Webropol-kyselytyökalun avulla. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valittiin kaikki Lohjan kaupungin 467 ikääntyneiden palveluiden työntekijää, joihin kuuluvat sairaanhoitajat, lähihoitajat, lääkärit ja terveydenhoitajat. Opinnäytetyön aineisto koostui 110 työntekijän vastauksesta ja kyselyyn vastasi 24 % ikääntyneiden palveluiden työntekijöistä.
Tulosten mukaan voidaan tehdä johtopäätös, että osallistava kirjaaminen ei ole täysin selkeä käsitteenä. Asia koettiin melko tärkeäksi mutta lainsäädännön ja osallistavan kirjaamisen osalta koulutusta tarvittaisiin lisää. Kiireen, asiakkaan voinnin ja käytännön toteuttamisen vaikeuksien koettiin haittaavan osallistavaa kirjaamista. Lisäksi ilmeni epätietoutta siitä, miten asiakkaan voisi osallistaa.
Jatkotutkimuksena voisi tehdä vertailuja yksiköiden välisistä eroista ja onko tutkittavissa yksiköissä sellaisia tekijöitä, joita voitaisiin hyödyntää muissa yksiköissä. Laadullinen tutkimus antaisi tarkempaa tietoa miten osallistava kirjaaminen käytännössä toteutetaan. Tarkemman tutkimuksen avulla voitaisiin myös kehittää yhteneväisiä kirjaamisen käytäntöjä.
Opinnäytetyön teoriaperustaan on käytetty kirjallisuutta, tietokantoja ja luotettavia internet-lähteitä. Aikaisempaa tutkimusta aiheesta ei löytynyt.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Opinnäytetyössä käytetty aineisto kerättiin tähän tarkoitukseen suunnitellulla kyselylomakkeella, Webropol-kyselytyökalun avulla. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valittiin kaikki Lohjan kaupungin 467 ikääntyneiden palveluiden työntekijää, joihin kuuluvat sairaanhoitajat, lähihoitajat, lääkärit ja terveydenhoitajat. Opinnäytetyön aineisto koostui 110 työntekijän vastauksesta ja kyselyyn vastasi 24 % ikääntyneiden palveluiden työntekijöistä.
Tulosten mukaan voidaan tehdä johtopäätös, että osallistava kirjaaminen ei ole täysin selkeä käsitteenä. Asia koettiin melko tärkeäksi mutta lainsäädännön ja osallistavan kirjaamisen osalta koulutusta tarvittaisiin lisää. Kiireen, asiakkaan voinnin ja käytännön toteuttamisen vaikeuksien koettiin haittaavan osallistavaa kirjaamista. Lisäksi ilmeni epätietoutta siitä, miten asiakkaan voisi osallistaa.
Jatkotutkimuksena voisi tehdä vertailuja yksiköiden välisistä eroista ja onko tutkittavissa yksiköissä sellaisia tekijöitä, joita voitaisiin hyödyntää muissa yksiköissä. Laadullinen tutkimus antaisi tarkempaa tietoa miten osallistava kirjaaminen käytännössä toteutetaan. Tarkemman tutkimuksen avulla voitaisiin myös kehittää yhteneväisiä kirjaamisen käytäntöjä.