Workflows for Creating 3D Game Characters
Terävä, Tapio (2017)
Terävä, Tapio
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111819
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee 3D pelihahmojen luomiseen käytettäviä erilaisia työtapoja, sekä niissä käytettäviä
eri työkaluja. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii luomaan kokonaisvaltaisen kuvan 3D pelihahmojen
luomisprosessista, siihen liittyvistä keskeisistä teknologioista, sekä rajoituksista joita erilaiset
pelialustat asettavat hahmojen luomiselle.
Opinnäytetyö käsittelee alkuun pelihahmojen luomisen eri lähtökohtia, sekä hahmosuunnittelun eri
käytäntöjä ja työtapoja. Seuraavaksi käydään läpi yleistetty esimerkki 3D pelihahmon luomisprosessista,
johon sisältyy useita eri työvaiheita. Yleistetyn esimerkin jälkeen esitellään tästä poikkeavia
työtapoja, joiden eroavaisuudet johtuvat eri pelialustojen asettamista rajoitteista tai niiden
tarjoamista mahdollisuuksista. Lopuksi vertaillaan miten perinteiset työtavat eroavat nykyaikaisista
työtavoista, ja esitellään uusien työtapojen etuja.
eri työkaluja. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii luomaan kokonaisvaltaisen kuvan 3D pelihahmojen
luomisprosessista, siihen liittyvistä keskeisistä teknologioista, sekä rajoituksista joita erilaiset
pelialustat asettavat hahmojen luomiselle.
Opinnäytetyö käsittelee alkuun pelihahmojen luomisen eri lähtökohtia, sekä hahmosuunnittelun eri
käytäntöjä ja työtapoja. Seuraavaksi käydään läpi yleistetty esimerkki 3D pelihahmon luomisprosessista,
johon sisältyy useita eri työvaiheita. Yleistetyn esimerkin jälkeen esitellään tästä poikkeavia
työtapoja, joiden eroavaisuudet johtuvat eri pelialustojen asettamista rajoitteista tai niiden
tarjoamista mahdollisuuksista. Lopuksi vertaillaan miten perinteiset työtavat eroavat nykyaikaisista
työtavoista, ja esitellään uusien työtapojen etuja.