RESTO 2017 -tietotaitokilpailun markkinoinnin suunnittelu ja visuaalinen ilme
Siira, Tytti (2017)
Siira, Tytti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212003
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda RESTO 2017 -tietotaitokilpailulle visuaalinen ilme ja tarvittavat markkinointimateriaalit. RESTO-tietotaitokilpailussa matkailu-, ravitsemis- ja talousalan opiskelijat opettajat ja alan ammattilaiset kerääntyvät yhteen. Kaksipäiväisen tapahtuman aikana opiskelijat kisaavat tietotaidoistaan toisia ammattikoulun edustajia vastaan. Samaan aikaan opettajat ja alan ammattilaiset verkostoituvat heille järjestettävissä aktivoivissa tapahtumissa. Toimeksiantajana opinnäytteessä toimi Kajaanin ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsittelin tapahtuman markkinointiviestintää. Syvennyin markkinointisuunnitelman laatimiseen ja selvitin, mistä markkinointisuunnitelma koostuu. Osallistuin tapahtuman markkinointisuunnitelman laatimiseen ohjaajan roolissa. Lopullisen markkinointisuunnitelman laati toisen vuoden restonomiopiskelijoista koostunut työryhmä. Markkinointisuunnitelma antoi pohjan visuaalisen ilmeen suunnittelulle ja sen soveltamiselle eri markkinointikanaviin.
Projektin aikana vastasin tapahtuman visuaalisen ilmeen ja markkinointimateriaalien suunnittelusta. Tämän vuoksi teoriaosassa käsittelin myös visuaalista markkinointia ja sen suunnittelua. Selvitin, mitä tarkoitetaan visuaalisella markkinoinnilla ja mitä tapahtuman visuaalisen ilmeen suunnittelu pitää sisällään.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena syntyi RESTO 2017 -tietotaitokilpailulle visuaalinen ilme, jota sovellettiin tarvittaviin markkinointimateriaaleihin. Visuaalisesta ilmeestä koostettiin visuaalisen ilmeen käsikirja, joka käsittelee graafista ohjeistoa tarkemmin tapahtuman visuaalisessa markkinoinnissa huomioon otettavia asioita.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsittelin tapahtuman markkinointiviestintää. Syvennyin markkinointisuunnitelman laatimiseen ja selvitin, mistä markkinointisuunnitelma koostuu. Osallistuin tapahtuman markkinointisuunnitelman laatimiseen ohjaajan roolissa. Lopullisen markkinointisuunnitelman laati toisen vuoden restonomiopiskelijoista koostunut työryhmä. Markkinointisuunnitelma antoi pohjan visuaalisen ilmeen suunnittelulle ja sen soveltamiselle eri markkinointikanaviin.
Projektin aikana vastasin tapahtuman visuaalisen ilmeen ja markkinointimateriaalien suunnittelusta. Tämän vuoksi teoriaosassa käsittelin myös visuaalista markkinointia ja sen suunnittelua. Selvitin, mitä tarkoitetaan visuaalisella markkinoinnilla ja mitä tapahtuman visuaalisen ilmeen suunnittelu pitää sisällään.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena syntyi RESTO 2017 -tietotaitokilpailulle visuaalinen ilme, jota sovellettiin tarvittaviin markkinointimateriaaleihin. Visuaalisesta ilmeestä koostettiin visuaalisen ilmeen käsikirja, joka käsittelee graafista ohjeistoa tarkemmin tapahtuman visuaalisessa markkinoinnissa huomioon otettavia asioita.