Seksuaaliterveysaiheiset ohjaustunnit ammattiopistolla
Malila, Ira; Jäkälä, Laura; Mäkinen, Reetta (2017)
Malila, Ira
Jäkälä, Laura
Mäkinen, Reetta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612659
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Tyttöjen Talon sekä Omnian ammattiopiston kanssa. Opinnäytetyön tarkoitus oli järjestää toiminnallisia seksuaalikasvatustunteja Omnian ammattiopiston ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille. Tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietoisuutta seksistä, seksuaalisuudesta sekä seksuaalisesta häirinnästä. Pyrkimyksenä oli tuottaa toiminnalliset ohjaustunnit opiskelijoiden omien tarpeiden ja toiveiden pohjalta. Lisäksi halusimme tuoda seksuaalikasvatukseen ja -valistukseen tuoretta näkökulmaa sekä herättää keskustelua. Opinnäytetyömme rajautui Tyttöjen Talon seksuaalikasvatuksen periaatteiden vuoksi koskemaan tyttöjä, naisia sekä naispuoleiseksi itsensä kokevia opiskelijoita. Opinnäytetyömme teoriaosuus koostui sukupuolitautien ja ehkäisyn teoriasta sekä seksuaalisuuteen liittyvistä teemoista.
Opinnäytetyö toteutettiin järjestämällä kolme toiminnallista ohjaustuntia ammattiopisto Omnian Lakelankadun toimipisteessä Espoossa keväällä 2017. Esikysely osallistuville ryhmille oli tehty edeltävän talven aikana koulun terveydenhoitajan ja kuraattorin avustuksella etukäteen toimittamallamme kyselylomakkeella. Toiminnallisten ohjaustuntien suunnitelma muotoutui yhteistyössä Tyttöjen Talon yhteyshenkilön, Omnian terveydenhoitajan ja kuraattorin sekä omien ajatustemme pohjalta. Lisäksi otimme käsittelyyn opiskelijoiden itsensä esikyselyssä ilmi tuomia aiheita. Tunnit käsittelivät sukupuolitauteja, ehkäisyä, seksuaalisuutta, seurustelua, seksuaalista suuntautumista ja seksuaalista häirintää.
Jokaisen ohjaustunnin jälkeen opiskelijat täyttivät kirjallisen palautteen. Palautekyselyllä arvioitiin tunnin onnistuneisuutta, aihepiirien valintaa sekä kiinnostavuutta. Palaute oli pääosin erittäin positiivista ja tunnit sujuivat hyvin. Seksuaalikasvatuksessa olisi hyvä huomioida nuorten itsensä esiin tuomat asiat ja kysymykset oppitunteja suunniteltaessa. Tällä tavoin nuorille tuotettaisiin tietoa heille tärkeistä sekä ajankohtaisista aiheista. Toisaalta huomasimme, että perinteiseksi koetuillekin osuuksille, kuten kondomin käytön opastukselle oli edelleen tarvetta.
Opinnäytetyö toteutettiin järjestämällä kolme toiminnallista ohjaustuntia ammattiopisto Omnian Lakelankadun toimipisteessä Espoossa keväällä 2017. Esikysely osallistuville ryhmille oli tehty edeltävän talven aikana koulun terveydenhoitajan ja kuraattorin avustuksella etukäteen toimittamallamme kyselylomakkeella. Toiminnallisten ohjaustuntien suunnitelma muotoutui yhteistyössä Tyttöjen Talon yhteyshenkilön, Omnian terveydenhoitajan ja kuraattorin sekä omien ajatustemme pohjalta. Lisäksi otimme käsittelyyn opiskelijoiden itsensä esikyselyssä ilmi tuomia aiheita. Tunnit käsittelivät sukupuolitauteja, ehkäisyä, seksuaalisuutta, seurustelua, seksuaalista suuntautumista ja seksuaalista häirintää.
Jokaisen ohjaustunnin jälkeen opiskelijat täyttivät kirjallisen palautteen. Palautekyselyllä arvioitiin tunnin onnistuneisuutta, aihepiirien valintaa sekä kiinnostavuutta. Palaute oli pääosin erittäin positiivista ja tunnit sujuivat hyvin. Seksuaalikasvatuksessa olisi hyvä huomioida nuorten itsensä esiin tuomat asiat ja kysymykset oppitunteja suunniteltaessa. Tällä tavoin nuorille tuotettaisiin tietoa heille tärkeistä sekä ajankohtaisista aiheista. Toisaalta huomasimme, että perinteiseksi koetuillekin osuuksille, kuten kondomin käytön opastukselle oli edelleen tarvetta.