Koripallojoukkueen katsojatutkimus : Case Lahti Basketball Oy
Ekström, Joonas (2017)
Ekström, Joonas
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512440
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ketkä käyvät katsomassa Lahti Basketballin kotiotteluita ja mitä mieltä he olivat ottelutapahtumista sekä niiden viihtyvyydestä. Opinnäytetyössä myös selvitettiin, millaisia kanavia (sosiaalinen media ja muut kanavat) katsojat käyttivät joukkueen seuraamista varten. Tämän lisäksi tutkimuksessa kerättiin katsojista taustatietoa, jotta yhteistyökumppaneiden hankkiminen olisi helpompaa.
Opinnäytetyössä suoritettiin kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus. Tutkimus suoritettiin sekä paperisena että Webropol-verkkoalustalla. Paperinen tutkimusversio rajattiin koskemaan peleissä paikan päällä oleviin katsojiin ja paperisen tutkimuksen pystyi täyttämään ainoastaan paikan päällä otteluissa. Verkkoversiota jaettiin seuran Facebook-kanavan kautta, ja se oli avoin kaikille vastaajille. Verkko- ja paperiversion tuloksia ei eritelty.
Paperinen kysely toteutettiin runkosarjan kahdessa viimeisessä kotiottelussa 12.3 ja 17.3 keväällä 2017. Samaan aikaan Facebook-kanavan kautta jaettu verkkokysely oli voimassa 27.2–17.3. Paperiseen versioon vastasi hyväksytysti yhteensä 178 vastaajaa ja verkkoversioon 68. Yhteensä vastauksia oli 246 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan katsojat olivat tyytyväisiä Lahti Basketballin ottelutapahtumaan. Avoimissa kysymyksissä annettiin kehitysehdotuksia ottelutapahtuman kehittämiselle. Näihin ehdotuksiin kuului muun muassa musiikin äänenvoimakkuuden alentaminen. Vastaajista vajaat 59 prosenttia oli miehiä, ja reilut 32 prosenttia katsojista alle 30-vuotiaita. Tällä tiedolla saattaa olla hyötyä uusia yhteistyökumppaneita lähestyttäessä. Seuratuimmat sosiaalisen median kanavat seuralla olivat Facebook ja Instagram.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Lahti Basketballilla markkinoinnin kohdentamiseen, ottelutapahtuman kehittämiseen sekä uusien yhteistyökumppanien hankkimiseen.
Opinnäytetyössä suoritettiin kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus. Tutkimus suoritettiin sekä paperisena että Webropol-verkkoalustalla. Paperinen tutkimusversio rajattiin koskemaan peleissä paikan päällä oleviin katsojiin ja paperisen tutkimuksen pystyi täyttämään ainoastaan paikan päällä otteluissa. Verkkoversiota jaettiin seuran Facebook-kanavan kautta, ja se oli avoin kaikille vastaajille. Verkko- ja paperiversion tuloksia ei eritelty.
Paperinen kysely toteutettiin runkosarjan kahdessa viimeisessä kotiottelussa 12.3 ja 17.3 keväällä 2017. Samaan aikaan Facebook-kanavan kautta jaettu verkkokysely oli voimassa 27.2–17.3. Paperiseen versioon vastasi hyväksytysti yhteensä 178 vastaajaa ja verkkoversioon 68. Yhteensä vastauksia oli 246 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan katsojat olivat tyytyväisiä Lahti Basketballin ottelutapahtumaan. Avoimissa kysymyksissä annettiin kehitysehdotuksia ottelutapahtuman kehittämiselle. Näihin ehdotuksiin kuului muun muassa musiikin äänenvoimakkuuden alentaminen. Vastaajista vajaat 59 prosenttia oli miehiä, ja reilut 32 prosenttia katsojista alle 30-vuotiaita. Tällä tiedolla saattaa olla hyötyä uusia yhteistyökumppaneita lähestyttäessä. Seuratuimmat sosiaalisen median kanavat seuralla olivat Facebook ja Instagram.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Lahti Basketballilla markkinoinnin kohdentamiseen, ottelutapahtuman kehittämiseen sekä uusien yhteistyökumppanien hankkimiseen.