dc.contributor.author | Pajala, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2017-06-07T09:09:31Z | |
dc.date.available | 2017-06-07T09:09:31Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2017060612490 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/131343 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyössä tutkittiin ja kehitettiin työyhteisöviestintää Laurean Tikkurilan kampuksella ja tavoitteena oli selvittää, kuinka henkilöstö saadaan tehokkaasti Green Office (GO) -ympäristöohjelmasta tietoiseksi, kuinka sitoutumista ohjelman tavoitteisiin voidaan edistää ja kuinka viestinnästä saadaan vuorovaikutuksellista. Saatujen tulosten pohjalta rakennettiin viestintäsuunnitelma Green Office -ympäristöohjelman käyttöönottovaiheeseen.
Teoreettisena viitekehyksenä tarkasteltiin sekä vanhempia, että uudempia työyhteisöviestinnän teorioita. Laajimpana teoriana tuodaan esiin työyhteisöviestinnän uusi agenda ja sitä koskeva yhteisöllisyys. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan lyhyesti organisaatioiden ympäristövastuu kysymyksiä.
Tutkimusmenetelmät valittiin opinnäytetyön tavoitteen perusteella. Kolmivaiheisen tutkimuksen menetelminä käytettiin benchmarkingia, asiantuntijahaastattelua sekä työpajaa. Green Office -ympäristöohjelma on uusi toimintamalli kampuksella, joten benchmarkingin käyttö ja muilta oppiminen oli tämän takia perusteltua. Asiantuntijahaastattelu toteutettiin parihaastatteluna kahdelle viestinnän ammattilaiselle ja tuloksiin saatiin luotettavuutta asiantuntijan mielipiteen avulla. Koska opinnäytetyö rajattiin koskemaan henkilöstöä, toteutettiin henkilöstölle vapaaehtoinen työpaja kampuksella. Näin tuloksiin saatiin mukaan myös henkilöstön ääni.
Tulosten pohjalta rakennettiin Tikkurilan kampukselle viestintäsuunnitelma Green Office -ympäristöohjelman käyttöönottovaiheeseen. Viestintäsuunnitelmassa esitetään viestinnän tavoite, sisältö, kohderyhmät, aikataulu, kanavat, toimenpiteet, vastuuhenkilöt, palaute sekä viestintäsuunnitelman arviointi. Viestintäsuunnitelma toimii Green Office -tiimille apuvälineenä ohjelman aloitusvaiheessa.
Suunnitelmassa on otettu monipuolisesti huomioon viestinnän eri osa-alueita ja tutkimukseen on tuotu mukaan uusia ja omaperäisiä toimintamalleja. Viestinnässä on huomioitu vuorovaikutuksellisuus ja aineistoa on kerätty monipuolisesti kolmen tutkimusvaiheen kautta. Green Office -tiimi voi käyttää suunnitelmaa myöhemmin apunaan ohjelman edetessä ja lisäksi sitä voidaan käyttää mallina muiden kohderyhmien viestintää suunnitellessa. Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan myös tarkastella ja kehittää yleisesti sisäistä viestintää, sillä tutkimuksessa nousi esiin yleisiä asioita sisäiseen viestintää liittyen. Suunnitelma sisältää esimerkiksi arviointimenetelmiä, joita voidaan hyödyntää myös muuta viestintää arvioidessa. | fi |
dc.description.abstract | The thesis was executed for the Tikkurila campus of Laurea University of Applied Sciences and the purpose was to develop work community communications and investigate how to make the personnel aware of the Green Office (GO) in an efficient manner. Moreover, the thesis project examined how to make the personnel more committed to the program and how to improve communication interactions. Based on the results obtained a communication plan was established for the deployment phase of the Green Office program.
In the theoretical framework, both older and newer theories of work community communications were examined. The broadest theory discusses work community communications and its new agenda and in addition its related communality. In addition, at the beginning there is a brief introduction to the organization's environmental responsibility questions.
The research methods were chosen based on the goal of the thesis. A three-step research method was used with benchmarking, expert interviews, and a workshop. The Green Office environment program is a new operating model to the campus, so the use of benchmarking and learning from others was justified. An expert interview was held with two professionals of communications. With the aid of the professionals’ opinions, the results were credible. Because the thesis was limited to the staff, a workshop was held for the personnel on the campus. This allowed the thesis project include the staff's opinions in the results.
Based on the results communication plan was established for the deployment phase of the Green Office environment program at the Tikkurila campus. The communication plan includes the aim, content, target groups, timetable, channels, actions, responsible personnel, feedback and the evaluation. The communication plan works as a tool for the Green Office team at the start of the program.
Different areas of communication have been taken account diversely and the research includes new and peculiar approaches and operating models. Communication took into account interactions and the material was collected via three-step research method. The Green Office team can use the plan later as a help when the program progresses, and it can be used as a support template when creating communication plans for other targeted groups. With the aid of the results internal communication can be viewed and developed because the study raised general issues related to the subject. The plan includes for example evaluation methods that can be used to evaluate other communications as well. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Viestintäsuunnitelma Green Office -ympäristöohjelman käyttöönottovaiheeseen | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/268 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | työyhteisöviestintä | |
dc.subject.keyword | viestintäsuunnitelma | |
dc.subject.keyword | ympäristövastuu | |
dc.subject.keyword | vuorovaikutus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | |