Arvonluonti palvelumuotoilua hyödyntäen : case: Girls' Night Out Barcelona
Smirnova, Kristina (2017)
Smirnova, Kristina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412269
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada asiakasymmärrystä ja kehittää tämän avulla Girls’ Night Out Barcelona yrityksen arvolupausta. Työn kautta pyrittiin myös löytämään uusia, innovatiivisia ideoita yrityksen palvelujen kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Barcelonassa toimivan tapahtumamarkkinointiin suuntautuvaan Girls’ Night Out start-up:in kanssa. Aloitteleva yritys ei vielä kunnolla tunne asiakkaitaan ja heidän toiveitaan. Ymmärtämällä paremmin kohderyhmäänsä yritys voi tehdä palveluista entistä asiakaslähtöisempiä sekä erottautua paremmin kilpailijoista.
Työn aihe syntyi yrityksen omistajien tarpeesta kehittää liiketoimintaa. Opinnäytetyön kirjoittaja on toinen yrityksen omistajista. Yrityksen omistajien tavoitteena on asiakasymmärrystä lisäämällä kehittää jo olemassa olevia palveluja sekä luoda uusia, innovatiivisia palveluja. Tavoitteena on myös luoda uskottava arvolupaus, joka näkyy yrityksen kaikissa liiketoiminnan osa-alueissa. Barcelonassa tapahtumamarkkinointiin suuntautuneita yrityksia on paljon, jonka johdosta kilpailu on kiristynyt. Tästä syystä aloittelevan yrityksen on tärkeää löytää erottautumistekijöitä ja kehittää liiketoimintaansa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käytettiin palvelumuotoilun ja arvonluonnin kirjallisuutta. Työssä perehdyttiin yrityksen taustatietoihin, toimintaympäristöön ja modernin naisen arvoihin ja tapoihin. Asiakaslähtöisyys on avainasemassa palvelumuotoilussa ja koska työssä haluttiin ymmärtää paremmin asiakasta, oli luontevaa hyödyntää palvelumuotoilun sekä arvonluonnin tietoperustaa. Yritysten nykyinen arvonmuodostus on monesti yksipuolinen ja riittämätön. Arvonluonti on uudessa murroksessa ja yritysten pitäisi miettiä olemassaoloaan uudesta näkökulmasta, jossa otetaan huomioon yhteiskunta, ihminen ja globaali maailma. Puhutaan niin sanotusta uuden aallon arvonluonnista, jossa yritykset ovat taitavia havaitsemaan ympäröivää maailmaa ja näkemään, mitkä asiat nähdään tärkeinä.
Työssä toteutetun tutkimuksen lähestymistapana käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu valittiin tutkimusmenetelmäksi, koska tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään syvällisemmin tutkittavan kohteen kontekstia. Yrityksen kohderyhmänä ovat 20-30-vuotiaat diginatiivi naiset, jotka ovat muuttaneet Barcelonaan opiskelujen tai töiden perässä. Teemahaastattelun avulla haluttiin selvittäää kohderyhmän arvot, tavat ja kiinnostuksen kohteet. Työssä toteutetulla tutkimuksella pyrittiin vastaamaan kysymyksiin ”Millainen on yrityksen kohderyhmän arvomaailma” ja ”Millä tavoin yritys voi luoda arvoa kohderyhmälleen”. Teemahaastattelun avulla saatiin selville haastateltavien omat kokemukset, arvomaailma ja näkemykset Girls’ Night Out Barcelona yrityksestä. Teemahaastattelun tuloksia hyödynnettiin kehitettäessä asiakaspersoonia, palvelupolkua ja The Values Proposition Canvasia.
Työn aihe syntyi yrityksen omistajien tarpeesta kehittää liiketoimintaa. Opinnäytetyön kirjoittaja on toinen yrityksen omistajista. Yrityksen omistajien tavoitteena on asiakasymmärrystä lisäämällä kehittää jo olemassa olevia palveluja sekä luoda uusia, innovatiivisia palveluja. Tavoitteena on myös luoda uskottava arvolupaus, joka näkyy yrityksen kaikissa liiketoiminnan osa-alueissa. Barcelonassa tapahtumamarkkinointiin suuntautuneita yrityksia on paljon, jonka johdosta kilpailu on kiristynyt. Tästä syystä aloittelevan yrityksen on tärkeää löytää erottautumistekijöitä ja kehittää liiketoimintaansa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käytettiin palvelumuotoilun ja arvonluonnin kirjallisuutta. Työssä perehdyttiin yrityksen taustatietoihin, toimintaympäristöön ja modernin naisen arvoihin ja tapoihin. Asiakaslähtöisyys on avainasemassa palvelumuotoilussa ja koska työssä haluttiin ymmärtää paremmin asiakasta, oli luontevaa hyödyntää palvelumuotoilun sekä arvonluonnin tietoperustaa. Yritysten nykyinen arvonmuodostus on monesti yksipuolinen ja riittämätön. Arvonluonti on uudessa murroksessa ja yritysten pitäisi miettiä olemassaoloaan uudesta näkökulmasta, jossa otetaan huomioon yhteiskunta, ihminen ja globaali maailma. Puhutaan niin sanotusta uuden aallon arvonluonnista, jossa yritykset ovat taitavia havaitsemaan ympäröivää maailmaa ja näkemään, mitkä asiat nähdään tärkeinä.
Työssä toteutetun tutkimuksen lähestymistapana käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu valittiin tutkimusmenetelmäksi, koska tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään syvällisemmin tutkittavan kohteen kontekstia. Yrityksen kohderyhmänä ovat 20-30-vuotiaat diginatiivi naiset, jotka ovat muuttaneet Barcelonaan opiskelujen tai töiden perässä. Teemahaastattelun avulla haluttiin selvittäää kohderyhmän arvot, tavat ja kiinnostuksen kohteet. Työssä toteutetulla tutkimuksella pyrittiin vastaamaan kysymyksiin ”Millainen on yrityksen kohderyhmän arvomaailma” ja ”Millä tavoin yritys voi luoda arvoa kohderyhmälleen”. Teemahaastattelun avulla saatiin selville haastateltavien omat kokemukset, arvomaailma ja näkemykset Girls’ Night Out Barcelona yrityksestä. Teemahaastattelun tuloksia hyödynnettiin kehitettäessä asiakaspersoonia, palvelupolkua ja The Values Proposition Canvasia.