Henkilötietojen käsittelystä majoitusliikkeessä
Värriö, Riikka (2017)
Värriö, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412251
Tiivistelmä
Asioidessaan majoitusliikkeessä asiakkaasta kerätään erilaisia tietoja ja tiedot talletetaan majoitusliikkeen eli rekisterinpitäjän ylläpitämään henkilörekisteriin. Tietoja myös hyödynnetään eri tarkoituksiin. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää minkälaisia tietoja kerätään, missä yhteydessä tietoja kerätään sekä miten tietoja käsitellään ja suojataan. Tavoite on selvittää asiakkaan tietosuojan toteutumista majoitusliikkeessä.
Asiakkaista kerättäviä tietoja selvitettiin tutustumalla neljän eri hotelliketjun, Cumuluksen, Omena hotellin, Sokos Hotellin ja Scandic Hotellin, rekisteri- ja tietosuojaselosteisiin sekä vertailemalla niitä. Opinnäytetyötä varten perehdyttiin henkilötietojen käsittelyä säätelevään henkilötietolainsäädäntöön (523/1999), yksityisyyden suojan ja perusoikeuksien osalta Suomen perustuslakiin (731/1999), majoitusliikkeiden tietojen keräämistä säätelevään lakiin majoitus- ja ravitsemistoiminnasta (308/2006) sekä alan kirjallisuuteen.
Vertailun perusteella selvisi, että yritykset keräävät hyvinkin monenlaista tietoa asiakkaistaan ja useissa eri yhteyksissä. Tietojen suojaamisessa oli hotellien kesken samankaltaisuutta. Kaiken kaikkiaan asiakkaan tietosuojan voisi katsoa olevan vertailluissa hotelleissa kohtuullisen hyvän, tietojen keräämisen hyvin vaihtelevaa ja kerättävien tietojen laadun myös monimuotoista.
Asiakkaista kerättäviä tietoja selvitettiin tutustumalla neljän eri hotelliketjun, Cumuluksen, Omena hotellin, Sokos Hotellin ja Scandic Hotellin, rekisteri- ja tietosuojaselosteisiin sekä vertailemalla niitä. Opinnäytetyötä varten perehdyttiin henkilötietojen käsittelyä säätelevään henkilötietolainsäädäntöön (523/1999), yksityisyyden suojan ja perusoikeuksien osalta Suomen perustuslakiin (731/1999), majoitusliikkeiden tietojen keräämistä säätelevään lakiin majoitus- ja ravitsemistoiminnasta (308/2006) sekä alan kirjallisuuteen.
Vertailun perusteella selvisi, että yritykset keräävät hyvinkin monenlaista tietoa asiakkaistaan ja useissa eri yhteyksissä. Tietojen suojaamisessa oli hotellien kesken samankaltaisuutta. Kaiken kaikkiaan asiakkaan tietosuojan voisi katsoa olevan vertailluissa hotelleissa kohtuullisen hyvän, tietojen keräämisen hyvin vaihtelevaa ja kerättävien tietojen laadun myös monimuotoista.
