Ikääntyneeseen kohdistuvan taloudellisen hyväksikäytön tunnistaminen ja torjunta pankkitoiminnassa
Lehti, Esko-Jaakko (2017)
Lehti, Esko-Jaakko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712694
Tiivistelmä
Taloudellisen kaltoinkohtelun tai hyväksikäytön uhriksi voi joutua kuka tahansa iäkäs henkilö. Taloudelliseen kaltoinkohteluun liittyy vanhuksen kaikenlaisen omaisuuden laiton tai epäasianmukainen käyttö. Kaltoinkohtelu aiheuttaa uhrille kärsimystä estäen arvokkaan vanhuuden. Aiheesta ei ole juurikaan suomalaista tutkimusta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko suomalaisilla pankeilla olemassa olevia toimintatapoja ikääntyneiden taloudellisen kaltoinkohtelun havaitsemiseksi ja torjumiseksi, miten nämä toimintatavat ovat käytössä ja onko niiden jatkokehitykselle tai yleisohjeiden laatimiselle tarvetta tai vastaanottamiselle kiinnostusta. Pankeilla on merkittävä vaikutusmahdollisuus ikääntyneiden taloudellisessa kaltoinkohtelussa ja hyväksikäytössä.
Tutkimus on toteutettu osana Turvallisen vanhuuden puolesta – Suvanto ry:n Tikka – tunnista ta-loudellinen hyväksikäyttö -hanketta 2015–2017, jossa on luotu ohjeistus pankeille ikääntyneiden taloudellisen kaltoinkohtelun havaitsemisen ja torjumisen tueksi. Tikka-hankkeessa syntyneen oppaan tarkoituksena on jakaa tietoa ja auttaa työntekijöitä tunnistamaan hyväksikäyttöön liittyviä tilanteita ja rohkaista puuttumaan niihin. Suvanto ry:n tavoitteena on ikääntyneisiin kohdistuvan kaltoinkohtelun ja hyväksikäytön torjuminen ja tietoisuuden lisääminen.
Tutkimusmetodi oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja toteutusmetodina puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa haastattelijan kysymykset toimivat avoimen keskustelun runkona. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällön analyysiä ja sen tekniikkana toimi teemoittelu. Kirjallisuuskatsauksen kautta hankittiin kuva aikaisempien tutkimusten ja kansainvälisen materiaalin kautta minkälaisia taloudellisen kaltoinkohtelun eri muodot ovat ja minkälaisia havaitsemis- ja torjuntakeinoja pankeilla voisi olla käytössään.
Haastattelupyyntö lähetettiin yhteensä yhdeksälle Suomessa toimivalle pankille, Finanssivalvonnalle, Elinkeinoelämän keskusliitolle, Finanssialan Keskusliitolle ja poliisin edustajalle. Haastatteluun osallistui lopulta kolme organisaatiota. Kaikki haastateltavat toimivat johtavissa asemissa organisaatioissaan. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tausta-aineistoa hankittiin Suvanto ry:n lakineuvonnan juristin haastattelulla ja osallistumalla Tikka-hankkeen seminaariin 27.3.2017.
Tutkimuksen perusteella pankeilla on joitakin ikääntyneiden taloudellisen kaltoinkohtelun havaitsemiseen ja torjuntaan soveltuvia toimintatapoja käytössään, mutta selkeästi kävi ilmi, ettei mikään haastateltu organisaatio, saati haastattelusta kieltäytynyt organisaatio, ollut erikseen laatinut ohjeistusta tai pohtinut juuri ikääntyneiden asiakasryhmää taloudellisen kaltoinkohtelun kannalta. Pankit noudattivat yleisiä ohjeitaan ja finanssialan lainsäädäntöä. Haastatellut tahot eivät nähneet suoranaista tarvetta uusille ohjeistuksille, mutta jos sellaiset olisivat olemassa, niistä voisi olla hyötyä. Tutkimuksessa paljastuneet pankkien toimintatavat ovat päällisin puolin linjassa kirjallisuuden ja eri maiden ohjeiden mukaisesti, mutta toiminta perustuu yleisiin ohjeisiin sekä pankkien työntekijöiden työkokemukseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko suomalaisilla pankeilla olemassa olevia toimintatapoja ikääntyneiden taloudellisen kaltoinkohtelun havaitsemiseksi ja torjumiseksi, miten nämä toimintatavat ovat käytössä ja onko niiden jatkokehitykselle tai yleisohjeiden laatimiselle tarvetta tai vastaanottamiselle kiinnostusta. Pankeilla on merkittävä vaikutusmahdollisuus ikääntyneiden taloudellisessa kaltoinkohtelussa ja hyväksikäytössä.
Tutkimus on toteutettu osana Turvallisen vanhuuden puolesta – Suvanto ry:n Tikka – tunnista ta-loudellinen hyväksikäyttö -hanketta 2015–2017, jossa on luotu ohjeistus pankeille ikääntyneiden taloudellisen kaltoinkohtelun havaitsemisen ja torjumisen tueksi. Tikka-hankkeessa syntyneen oppaan tarkoituksena on jakaa tietoa ja auttaa työntekijöitä tunnistamaan hyväksikäyttöön liittyviä tilanteita ja rohkaista puuttumaan niihin. Suvanto ry:n tavoitteena on ikääntyneisiin kohdistuvan kaltoinkohtelun ja hyväksikäytön torjuminen ja tietoisuuden lisääminen.
Tutkimusmetodi oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja toteutusmetodina puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa haastattelijan kysymykset toimivat avoimen keskustelun runkona. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällön analyysiä ja sen tekniikkana toimi teemoittelu. Kirjallisuuskatsauksen kautta hankittiin kuva aikaisempien tutkimusten ja kansainvälisen materiaalin kautta minkälaisia taloudellisen kaltoinkohtelun eri muodot ovat ja minkälaisia havaitsemis- ja torjuntakeinoja pankeilla voisi olla käytössään.
Haastattelupyyntö lähetettiin yhteensä yhdeksälle Suomessa toimivalle pankille, Finanssivalvonnalle, Elinkeinoelämän keskusliitolle, Finanssialan Keskusliitolle ja poliisin edustajalle. Haastatteluun osallistui lopulta kolme organisaatiota. Kaikki haastateltavat toimivat johtavissa asemissa organisaatioissaan. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tausta-aineistoa hankittiin Suvanto ry:n lakineuvonnan juristin haastattelulla ja osallistumalla Tikka-hankkeen seminaariin 27.3.2017.
Tutkimuksen perusteella pankeilla on joitakin ikääntyneiden taloudellisen kaltoinkohtelun havaitsemiseen ja torjuntaan soveltuvia toimintatapoja käytössään, mutta selkeästi kävi ilmi, ettei mikään haastateltu organisaatio, saati haastattelusta kieltäytynyt organisaatio, ollut erikseen laatinut ohjeistusta tai pohtinut juuri ikääntyneiden asiakasryhmää taloudellisen kaltoinkohtelun kannalta. Pankit noudattivat yleisiä ohjeitaan ja finanssialan lainsäädäntöä. Haastatellut tahot eivät nähneet suoranaista tarvetta uusille ohjeistuksille, mutta jos sellaiset olisivat olemassa, niistä voisi olla hyötyä. Tutkimuksessa paljastuneet pankkien toimintatavat ovat päällisin puolin linjassa kirjallisuuden ja eri maiden ohjeiden mukaisesti, mutta toiminta perustuu yleisiin ohjeisiin sekä pankkien työntekijöiden työkokemukseen.