Muunnossähköauton akuston suunnittelu
Lintunen, Teemu (2017)
Lintunen, Teemu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712846
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä alustavaa tutkimusta ja suunnitella Karelia-ammattikorkeakoulun Sirkkalan kampuksella rakennettavaan muunnossähköautoon akkujärjestelmä. Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti akku- ja laturitekniikkaa.
Aluksi käsitellään erilaisia sähköautoissa käytettyjä ja käytettäviä akkuja sekä sähköau-tojen laturitekniikkaa. Lopuksi on pohdittu, millainen akkujärjestelmä muunnossähköautoon sopisi niin, että se täyttää työlle asetetut vaatimukset. Työssä käsitellään myös lataavaa jarrutusta ja sen tekniikkaa.
Muunnossähköautoon suunniteltiin kaksi 30 kWh:n litiumrautafosfaattiakustoa, joista toinen on ajoakusto ja toinen varavirta-akusto. Yksi akkupaketti koostuu kuudestakym-menestä litiumrautafosfaattikennosta. Latureiksi valittiin kolme kappaletta Powerfinn Oy:n valmistamia PAP3200-latureita.
Aluksi käsitellään erilaisia sähköautoissa käytettyjä ja käytettäviä akkuja sekä sähköau-tojen laturitekniikkaa. Lopuksi on pohdittu, millainen akkujärjestelmä muunnossähköautoon sopisi niin, että se täyttää työlle asetetut vaatimukset. Työssä käsitellään myös lataavaa jarrutusta ja sen tekniikkaa.
Muunnossähköautoon suunniteltiin kaksi 30 kWh:n litiumrautafosfaattiakustoa, joista toinen on ajoakusto ja toinen varavirta-akusto. Yksi akkupaketti koostuu kuudestakym-menestä litiumrautafosfaattikennosta. Latureiksi valittiin kolme kappaletta Powerfinn Oy:n valmistamia PAP3200-latureita.