Hengitysvajauksesta kärsivän potilaan hoitotyö-simulaatiokokonaisuus sairaanhoitajaopiskelijoille
Mustalahti, Mia; Olin, Heidi (2017)
Mustalahti, Mia
Olin, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712834
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista simulaatio-harjoitteluiden avulla ja siten Terveystori- oppimisympäristön toimintaa saadun palautteen pohjalta sekä tukea sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista hengitysvajauspotilaan hoidossa. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa aidonmukainen simulaatioharjoitus ensimmäisen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijoille. Tarkoituksena oli lisäksi tehdä kattava teoriatieto hengitysvajauksesta kärsivän potilaan hoitotyöstä ja käyttää tätä teoriaa osana simulaatiokokonaisuutta. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Laurea-ammattikorkeakoulu.
Simulaatiotilanne on kokonaisuus, joka sisältää teoriaosuuden, simulaatioharjoituksen ja jälkipuinnin. Simulaatiotilanteet rakennettiin pohjautuen näyttöön perustuvaan teoriatietoon. Simulaatiotilanteita suunnitellessa otettiin huomioon sairaanhoitajaopiskelijoiden lähtötaso. Teoriapohjan teoreettinen viitekehys muodostui normaalista hengityksestä, hengitysvajauksesta ja sen hoitotyöstä sekä näyttöön perustuvan, että akuuttihoitotyön näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena Laurea-ammattikorkeakoulussa Lohjan kampuksella Terveystori- oppimisympäristössä. Simulaatiokokonaisuus pidettiin neljälle pienryhmälle yhden päivän aikana.Tutkimusaineisto kerättiin paikan päällä kyselylomakkeella,jossa käytettiin avoimia kysymyksiä hyödyntäen laadullista tutkimusta. Analysointi toteutettiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Simulaatiokokonaisuudet koettiin erittäin mieluisana oppimismuotona, jossa teoria ja käytäntö kohtasivat toisensa. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat simulaatiokokonaisuudet hyödyllisenä oppimistapana, josta he saivat varmuutta tulevaa ammattiaan varten.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että simulaatiokokonaisuudet koettiin tärkeänä oppimistapana ja –kokonaisuutena. Lisäksi simulaatiokokonaisuuksia voisi jatkossa olla resurssien mukaan enemmän sairaanhoitajakoulutuksessa. Simulaatiokokonaisuuksien ohjaajien käytännön osaamisen sekä ohjaamisen tulee olla vankalla pohjalla, jotta sairaanhoitajaopiskelijat saisivat parhaan mahdollisen hyödyn.
Simulaatiotilanne on kokonaisuus, joka sisältää teoriaosuuden, simulaatioharjoituksen ja jälkipuinnin. Simulaatiotilanteet rakennettiin pohjautuen näyttöön perustuvaan teoriatietoon. Simulaatiotilanteita suunnitellessa otettiin huomioon sairaanhoitajaopiskelijoiden lähtötaso. Teoriapohjan teoreettinen viitekehys muodostui normaalista hengityksestä, hengitysvajauksesta ja sen hoitotyöstä sekä näyttöön perustuvan, että akuuttihoitotyön näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena Laurea-ammattikorkeakoulussa Lohjan kampuksella Terveystori- oppimisympäristössä. Simulaatiokokonaisuus pidettiin neljälle pienryhmälle yhden päivän aikana.Tutkimusaineisto kerättiin paikan päällä kyselylomakkeella,jossa käytettiin avoimia kysymyksiä hyödyntäen laadullista tutkimusta. Analysointi toteutettiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Simulaatiokokonaisuudet koettiin erittäin mieluisana oppimismuotona, jossa teoria ja käytäntö kohtasivat toisensa. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat simulaatiokokonaisuudet hyödyllisenä oppimistapana, josta he saivat varmuutta tulevaa ammattiaan varten.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että simulaatiokokonaisuudet koettiin tärkeänä oppimistapana ja –kokonaisuutena. Lisäksi simulaatiokokonaisuuksia voisi jatkossa olla resurssien mukaan enemmän sairaanhoitajakoulutuksessa. Simulaatiokokonaisuuksien ohjaajien käytännön osaamisen sekä ohjaamisen tulee olla vankalla pohjalla, jotta sairaanhoitajaopiskelijat saisivat parhaan mahdollisen hyödyn.