Verkkokaupan myynnin kehittäminen sisältömarkkinoinnin avulla
Lampinen, Tino; Järvinen, Akepekka (2017)
Lampinen, Tino
Järvinen, Akepekka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812995
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Suojainpro Oy:n verkkokaupan myyntiä sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin avulla. Sisältömarkkinointia suoritettiin Suojainpro Oy:n sosiaalisissa medioissa ja verkkosivuilla. Kehittämistyön tarkoituksena oli saada sosiaalisen median kautta sekä hakukoneoptimoinnin avulla lisää kävijöitä ja asiakkaita verkkokauppaan. Hakukoneoptimoinnissa tavoitteena oli parantaa Suojainpro Oy:n verkkosivujen näkyvyyttä hakukoneissa ja tehdä verkkosivuista käyttäjäystävällisemmät. Sisältömarkkinnoinnin tavoitteena oli lisätä Suojainpro Oy:n tunnettavuutta ja tuoda lisää asiakkaita verkkokauppaan.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisia medioita, sisältömarkkinnointia ja hakukoneoptimointia. Tutkimusmenetelminä käytettiin kasikenttä SWOT-analyysiä ja kilpailijabenchmarkingia. Opinnäytetyössä haastateltiin Suojainpro Oy:n verkkosivut luoneen Whitestone Oy:n Marketing Specialistia hakukoneoptimointia varten ja Blåkläder Oy:n markkinointikoordinaattoria sisältömarkkinnoinista.
Sosiaalisessa mediassa julkaistiin päivityksiä keskimäärin kaksi kertaa viiikossa. Päivityksissä pyrittiin kokeilemaan eri tyylisiä sisältöjä, ja mitkä niistä saisivat eniten klikkauksia ja näkyvyyttä. Opinnäytetyön aikana järjestettiin kaksi arvontaa ja kaksi maksullista Facebook-kampanjaa. Hakukoneoptimointi aloitettiin avainsanakartoituksella ja descriptionien lisäyksillä. Avainsanakartoituksen avulla muokkattiin priorisoitujen tuotekategorioiden tuotenimet ja leipätekstit. Verkkosivuille korjattiin sisäisiä linkityksiä ja lisättiin ulkoisia. HTML-koodiin lisättiin pyynnöstämme H1-otsikot ja ALT-tagitykset.
Opinnäytetyön tuloksena Suojainpro Oy:n verkkosivujen kävimäärää saatiin kasvatettua molempina kuukausina. Sosiaalisen median seuraajien määrä saatiin moninkertaistettua, ja julkaisuiden kattavuus kasvoi kuukausitasolla muutamasta kymmenestä henkilöstä yli kymmeneen tuhanteen. Hakukoneoptimoinnin tuloksia ei pystytty mittaamaan näin lyhyellä aikavälillä, koska hakukoneiden uudelleen indeksointien nopeuteen ei pystytä vaikuttamaan.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisia medioita, sisältömarkkinnointia ja hakukoneoptimointia. Tutkimusmenetelminä käytettiin kasikenttä SWOT-analyysiä ja kilpailijabenchmarkingia. Opinnäytetyössä haastateltiin Suojainpro Oy:n verkkosivut luoneen Whitestone Oy:n Marketing Specialistia hakukoneoptimointia varten ja Blåkläder Oy:n markkinointikoordinaattoria sisältömarkkinnoinista.
Sosiaalisessa mediassa julkaistiin päivityksiä keskimäärin kaksi kertaa viiikossa. Päivityksissä pyrittiin kokeilemaan eri tyylisiä sisältöjä, ja mitkä niistä saisivat eniten klikkauksia ja näkyvyyttä. Opinnäytetyön aikana järjestettiin kaksi arvontaa ja kaksi maksullista Facebook-kampanjaa. Hakukoneoptimointi aloitettiin avainsanakartoituksella ja descriptionien lisäyksillä. Avainsanakartoituksen avulla muokkattiin priorisoitujen tuotekategorioiden tuotenimet ja leipätekstit. Verkkosivuille korjattiin sisäisiä linkityksiä ja lisättiin ulkoisia. HTML-koodiin lisättiin pyynnöstämme H1-otsikot ja ALT-tagitykset.
Opinnäytetyön tuloksena Suojainpro Oy:n verkkosivujen kävimäärää saatiin kasvatettua molempina kuukausina. Sosiaalisen median seuraajien määrä saatiin moninkertaistettua, ja julkaisuiden kattavuus kasvoi kuukausitasolla muutamasta kymmenestä henkilöstä yli kymmeneen tuhanteen. Hakukoneoptimoinnin tuloksia ei pystytty mittaamaan näin lyhyellä aikavälillä, koska hakukoneiden uudelleen indeksointien nopeuteen ei pystytä vaikuttamaan.