Uuden asiakaslähtöisen B2B-palvelutuotteen muotoilu ja markkinointi : case: La Biosthetique
Snåre, Milla (2017)
Snåre, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712842
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on hiuskosmetiikkaa maahantuovalle Montblanc Suomi Oy:lle kehitettävä palvelutuotekonsepti ja sen B2B-markkinointi. Työssä tutkitaan toimeksiantajayrityksen kannalta merkittävien kohderyhmien kokemuksia ja tarpeita. Työn tavoitteena on synnyttää yrityksen maahantuonnille ammattikäyttöön kohdennetulle hiuskosmetiikkasarjalle kilpailukykyisiä lisäpalveluita, uusien asiakkaiden hankkimiseksi ja sitouttamiseksi.
Työn teoreettisen viitekehyksen pääteemoja ovat palvelumuotoilu ja B2B-markkinointi. Palvelumuotoilun teorian lisäksi työssä käsitellään asiakaslähtöisyyttä sekä arvonluontiprosessia. B2B-markkinoinnin osalta työssä perehdytään yritysmarkkinoiden luonteeseen ja ostoprosesseihin, asiakassuhteiden luomiseen sekä nykyaikaisiin B2B-markkinointikeinoihin.
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan kampaamoalan opettajan sekä valmistuvien että jo valmistuneiden kampaajien kokemuksia, arvostuksia ja tarpeita tuotesarjoja ja maahantuojia kohtaan. Tutkimuksessa toteutettiin neljä teemahaastattelua, ja metodeina käytettiin sekä yksilö- että ryhmähaastatteluja. Haastatteluiden neljä pääteemaa käsittivät haastateltavien arvostuksien ja tarpeiden selvittämisen tuotesarjoja, palveluita, maahantuojia ja tiedonkeruuta kohtaan.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kampaajien aiemmat kokemukset vaikuttavat paljon tuotesarjojen valintaan. Kampaajien tarpeet tuotesarjoja ja maahantuojia kohtaan vaihtelivat kuitenkin suuresti. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että kaikki jo kampaajan ammattia harjoittavat haastateltavat olivat työskennelleet erilaisten tuotemerkkien parissa ja vaihtaneet maahantuojia erilaisista syistä. Mielekkäimpinä lisäpalveluina pidettiin koulutuksia, tapahtumia sekä hyviä oppimateriaaleja. Markkinoinnin suhteen arvoa annettiin kuvien ja videoiden tuottamalle visuaaliselle sisältömarkkinoinnille. Ammattimaisia ja helppokäyttöisiä kotisivuja pidettiin välttämättömyytenä, mutta muuten alan trendejä ja toimijoita seurataan mielummin muissa sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimuksen perusteella Montblanc Suomi Oy:n olisi järkevää kohdentaa La Biosthetique-tuotesarja erityisesti kampaamoalan oppilaitoksiin sekä valmistuviin kampaajiin. Kehitetty palvelutuotekonsepti pitää sisällään tuotteiden lisäksi hyviä kouluttautumis- sekä kilpailumahdollisuuksia, joita tarjottaisiin myös virtuaalisesti. Asiakassuhteet sekä tarjottavat palvelut tulisi kyetä räätälöimään asiakkaiden tarpeita vastaaviksi, sekä asiakkaita tulisi pyrkiä sitouttamaan motivoivien hyötyjen avulla. Markkinoinnin kannalta on välttämätöntä perustaa tuotesarjalle omat kotisivut, mutta aktiivista sisältömarkkinointia voitaisiin alkuun toteuttaa vain esimerkiksi Instagramin avulla.
Työn teoreettisen viitekehyksen pääteemoja ovat palvelumuotoilu ja B2B-markkinointi. Palvelumuotoilun teorian lisäksi työssä käsitellään asiakaslähtöisyyttä sekä arvonluontiprosessia. B2B-markkinoinnin osalta työssä perehdytään yritysmarkkinoiden luonteeseen ja ostoprosesseihin, asiakassuhteiden luomiseen sekä nykyaikaisiin B2B-markkinointikeinoihin.
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan kampaamoalan opettajan sekä valmistuvien että jo valmistuneiden kampaajien kokemuksia, arvostuksia ja tarpeita tuotesarjoja ja maahantuojia kohtaan. Tutkimuksessa toteutettiin neljä teemahaastattelua, ja metodeina käytettiin sekä yksilö- että ryhmähaastatteluja. Haastatteluiden neljä pääteemaa käsittivät haastateltavien arvostuksien ja tarpeiden selvittämisen tuotesarjoja, palveluita, maahantuojia ja tiedonkeruuta kohtaan.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kampaajien aiemmat kokemukset vaikuttavat paljon tuotesarjojen valintaan. Kampaajien tarpeet tuotesarjoja ja maahantuojia kohtaan vaihtelivat kuitenkin suuresti. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että kaikki jo kampaajan ammattia harjoittavat haastateltavat olivat työskennelleet erilaisten tuotemerkkien parissa ja vaihtaneet maahantuojia erilaisista syistä. Mielekkäimpinä lisäpalveluina pidettiin koulutuksia, tapahtumia sekä hyviä oppimateriaaleja. Markkinoinnin suhteen arvoa annettiin kuvien ja videoiden tuottamalle visuaaliselle sisältömarkkinoinnille. Ammattimaisia ja helppokäyttöisiä kotisivuja pidettiin välttämättömyytenä, mutta muuten alan trendejä ja toimijoita seurataan mielummin muissa sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimuksen perusteella Montblanc Suomi Oy:n olisi järkevää kohdentaa La Biosthetique-tuotesarja erityisesti kampaamoalan oppilaitoksiin sekä valmistuviin kampaajiin. Kehitetty palvelutuotekonsepti pitää sisällään tuotteiden lisäksi hyviä kouluttautumis- sekä kilpailumahdollisuuksia, joita tarjottaisiin myös virtuaalisesti. Asiakassuhteet sekä tarjottavat palvelut tulisi kyetä räätälöimään asiakkaiden tarpeita vastaaviksi, sekä asiakkaita tulisi pyrkiä sitouttamaan motivoivien hyötyjen avulla. Markkinoinnin kannalta on välttämätöntä perustaa tuotesarjalle omat kotisivut, mutta aktiivista sisältömarkkinointia voitaisiin alkuun toteuttaa vain esimerkiksi Instagramin avulla.