Asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen Stadin osaamiskeskuksessa
Erkinheimo-Kyllönen, Anne (2017)
Erkinheimo-Kyllönen, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913056
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää Stadin osaamiskeskukselle malli, jolla kerätään asiakaspalautetta ja kehitetään toimintaa. Toimeksianto tuli suoraan Stadin osaamiskeskukselta ja aihe nousi aidosta tarpeesta. Kehitettävän mallin tavoitteena on toimia jatkossa työkaluna Stadin osaamiskeskuksen toiminnan asiakaslähtöiselle kehittämiselle.
Kehittämistehtäväni toteutin käyttäen kehittämistutkimusta. Opinäytetyön toteuttamisen aikana käydään läpi kehittämistutkimuksen ensimmäinen sykli. Kehittämistä jatketaan myös tämän opinnäytetyön valmistumisen jälkeen ainakin vuonna 2017.
Asiakasryhmä Stadin osaamiskeskuksessa ovat maahanmuuttajat, joilta palautteen kerääminen kyselyillä on haastavaa kielitaidon puutteen vuoksi. Palautteen keräämiseen ja toiminnan kehittämiseen haluttiin kehittää malli, jonka avulla asiakkaat tulisivat aidosti kuulluksi ja kuulemisen lisäksi palaute käsiteltäisiin niin, että se johtaisi todellisiin asiakkaalle näkyviin toimenpiteisiin sekä osallisuuden kokemukseen. Malli, jota on lähdetty edelleen kehittämään kehittämistutkimuksen avulla, rakennettiin BIKVA-mallia mukaillen.
Kehittämistehtävän tuloksena on tehty malli, joka on käytettävissä Stadin osaamiskeskuksen asiakaslähtöisen kehittämisen työkaluna sekä muunneltavissa tarpeen mukaan tulevaisuudessa uudistuvaan organisaatioon sopivaksi.
Kehittämistehtäväni toteutin käyttäen kehittämistutkimusta. Opinäytetyön toteuttamisen aikana käydään läpi kehittämistutkimuksen ensimmäinen sykli. Kehittämistä jatketaan myös tämän opinnäytetyön valmistumisen jälkeen ainakin vuonna 2017.
Asiakasryhmä Stadin osaamiskeskuksessa ovat maahanmuuttajat, joilta palautteen kerääminen kyselyillä on haastavaa kielitaidon puutteen vuoksi. Palautteen keräämiseen ja toiminnan kehittämiseen haluttiin kehittää malli, jonka avulla asiakkaat tulisivat aidosti kuulluksi ja kuulemisen lisäksi palaute käsiteltäisiin niin, että se johtaisi todellisiin asiakkaalle näkyviin toimenpiteisiin sekä osallisuuden kokemukseen. Malli, jota on lähdetty edelleen kehittämään kehittämistutkimuksen avulla, rakennettiin BIKVA-mallia mukaillen.
Kehittämistehtävän tuloksena on tehty malli, joka on käytettävissä Stadin osaamiskeskuksen asiakaslähtöisen kehittämisen työkaluna sekä muunneltavissa tarpeen mukaan tulevaisuudessa uudistuvaan organisaatioon sopivaksi.