Kehityssuunitelma suomalaisten turistien li-säämikseksi Costa Blancalla/Torreviejassa : Kehityssuunitelma suomalaisten turistien li-säämikseksi Costa Blancalla/Torreviejassa
Saarinen, Jonna (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913062
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehitysehdotuksia suomalaisen turistien määrän kasvattamiseksi Torreviejassa Costa Blancalla sekä Torreviejan parantamiseen matkailukohteena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Torreviejan nykyinen brändi sekä myyntivaltit. Selvittämällä matkailukohteen nykyinen tila ja tarjonta, voitiin löytää kehityskohteet.
Toimintaympäristönä tutkimuksessa on Torrevieja ja Costa Blanca, jotka sijaitsevat Kaakkois-Espanjassa. Tutkimuksen kannalta on tärkeää ymmärtää mistä matkailukohteen hallinta koostuu ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tämän hahmottamiseen käytettiin Ritchie & Crouch kilpailukykyisen matkailukohteen mallia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastattelut suoritettiin suomalaisten turistien, paikallisten sidosryhmien ja Torreviejan turistioganisaation kanssa. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään turistien tietoisuutta Torreviejan nykyisestä tarjonnasta ja mielipidettä siitä. Sidosryhmien ja turistiorganisaation kanssa suoritetuista haastatteluista saatiin aineistoa turismin nykyisestä tilasta sekä puutekohdista.
Tutkimustuloksista selvisi, että Torreviejalta ja Costa Blancalta puuttui vahva brändi sekä strateginen suunnitelma matkailukohteen hallintaan. Torrevieja tunnetaan rannoista, golfista ja suolajärvistä. Kehitystä kaivattiin eniten julkiseen liikenteeseen, pyöräteiden rakentamiseen ja siisteyteen.
Tutkimuksella tuotettiin kehitysehdotuksia Torreviejan ja Costa Blancan parantamiseksi matkailukohteena. Kehitysehdotukset pohjautuvat matkailukohteen hallinnan mallin teoriaan sekä haastatteluista saaduista tuloksiin. Torreviejan ja Costa Blancan markkinointia kehittämällä ja parantamalla voidaan varmistaa, että alueen palvelutarjonta välittyy myös potentiaalisille turisteille. Myös internetsivuja tulee parantaa tiedon löytämisen helpottamiseksi. Suuri puute oli myös strategisen suunnitelman puute Torreviejan kehittämiseen sekä olematon brändi. Myös peruspalveluita alueella tulisi kehittää, jotta voidaan varmistaa myös korkean sesongin aikana riittävä määrä palveluita ja miellyttävä vierailijakokemus.
Toimintaympäristönä tutkimuksessa on Torrevieja ja Costa Blanca, jotka sijaitsevat Kaakkois-Espanjassa. Tutkimuksen kannalta on tärkeää ymmärtää mistä matkailukohteen hallinta koostuu ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tämän hahmottamiseen käytettiin Ritchie & Crouch kilpailukykyisen matkailukohteen mallia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastattelut suoritettiin suomalaisten turistien, paikallisten sidosryhmien ja Torreviejan turistioganisaation kanssa. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään turistien tietoisuutta Torreviejan nykyisestä tarjonnasta ja mielipidettä siitä. Sidosryhmien ja turistiorganisaation kanssa suoritetuista haastatteluista saatiin aineistoa turismin nykyisestä tilasta sekä puutekohdista.
Tutkimustuloksista selvisi, että Torreviejalta ja Costa Blancalta puuttui vahva brändi sekä strateginen suunnitelma matkailukohteen hallintaan. Torrevieja tunnetaan rannoista, golfista ja suolajärvistä. Kehitystä kaivattiin eniten julkiseen liikenteeseen, pyöräteiden rakentamiseen ja siisteyteen.
Tutkimuksella tuotettiin kehitysehdotuksia Torreviejan ja Costa Blancan parantamiseksi matkailukohteena. Kehitysehdotukset pohjautuvat matkailukohteen hallinnan mallin teoriaan sekä haastatteluista saaduista tuloksiin. Torreviejan ja Costa Blancan markkinointia kehittämällä ja parantamalla voidaan varmistaa, että alueen palvelutarjonta välittyy myös potentiaalisille turisteille. Myös internetsivuja tulee parantaa tiedon löytämisen helpottamiseksi. Suuri puute oli myös strategisen suunnitelman puute Torreviejan kehittämiseen sekä olematon brändi. Myös peruspalveluita alueella tulisi kehittää, jotta voidaan varmistaa myös korkean sesongin aikana riittävä määrä palveluita ja miellyttävä vierailijakokemus.