O2C-prosessin vaiheet sekä kehittäminen : case: Wellfit Finland Oy
Hakala, Milja (2017)
Hakala, Milja
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061013209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061013209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä Wellfit Finland Oy:n Order to Cash prosessiin (O2C). Toisena tavoitteena oli määritellä, miten tätä prosessia ja sen vaiheita voitaisiin kehittää eritoten yrityksen näkökulmasta. Tämä tarkennus tehtiin, koska usein asiakkaiden tai kuluttajien tarpeet ja toiveet O2C-prosessin suhteen eroavat yrityksen tarpeista ja toiveista.
Ensimmäisessä teoriaosuudessa kerrotaan O2C-prosessin vaiheista siinä tilanteessa, kun saatavat eivät ole erääntyneet. Toisessa osuudessa kerrotaan saatavien seurannasta ja jatkotoimenpiteistä, kun saatavat ovat myöhässä. Tähän kuuluu muun muassa perintätoimenpiteet. Tämän jälkeen tehdään katsaus prosessin kehittämiseen eri näkökulmista ja miten nämä muutokset vaikuttaisivat yrityksen toimintaan.
Empiirinen osuus tässä opinnäytetyössä toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen kuului yrityksen johdon ja henkilökunnan haastatteluja sekä asiakkaille ja henkilökunnalle kohdistettu kyselytutkimus. Tutkimukseen on lisätty myös omaa havainnointia osana yrityksen taloushallinto-tiimiä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten O2C-prosessi eri osapuolten mielestä tällä hetkellä toimii ja missä osissa on ollut haasteita. Tämän pohjalta luotiin erilaisia kehitysehdotuksia ja luotiin kaaviot nykyhetken tilanteesta.
Opinnäytetyön sekä tutkimuksen laatimisen jälkeen on voitu todeta, että suurimpia haasteita O2C:lle tuottaa henkilöstövaje, puutteellinen laskutusjärjestelmä sekä hidas / joustava perintäprosessi. Kehitysideoista tärkein on vähentää järjestelmien välistä integraatiota kolmesta kahteen sekä palkata lisää henkilökuntaa. Tämän toimivuus varmistaisi huomattavasti paremman asiakastyytyväisyyden sekä edesauttaisi perintäprosessin sujuvuutta ja vapauttaisi henkilöstölle aikaa panostaa kaikkiin työtehtäviin ja keskittyä kotiuttamaan rahaa yritykselle. Isoja muutoksia on jo tapahtunut ja kehitys ollut erittäin positiivista.
Ensimmäisessä teoriaosuudessa kerrotaan O2C-prosessin vaiheista siinä tilanteessa, kun saatavat eivät ole erääntyneet. Toisessa osuudessa kerrotaan saatavien seurannasta ja jatkotoimenpiteistä, kun saatavat ovat myöhässä. Tähän kuuluu muun muassa perintätoimenpiteet. Tämän jälkeen tehdään katsaus prosessin kehittämiseen eri näkökulmista ja miten nämä muutokset vaikuttaisivat yrityksen toimintaan.
Empiirinen osuus tässä opinnäytetyössä toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen kuului yrityksen johdon ja henkilökunnan haastatteluja sekä asiakkaille ja henkilökunnalle kohdistettu kyselytutkimus. Tutkimukseen on lisätty myös omaa havainnointia osana yrityksen taloushallinto-tiimiä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten O2C-prosessi eri osapuolten mielestä tällä hetkellä toimii ja missä osissa on ollut haasteita. Tämän pohjalta luotiin erilaisia kehitysehdotuksia ja luotiin kaaviot nykyhetken tilanteesta.
Opinnäytetyön sekä tutkimuksen laatimisen jälkeen on voitu todeta, että suurimpia haasteita O2C:lle tuottaa henkilöstövaje, puutteellinen laskutusjärjestelmä sekä hidas / joustava perintäprosessi. Kehitysideoista tärkein on vähentää järjestelmien välistä integraatiota kolmesta kahteen sekä palkata lisää henkilökuntaa. Tämän toimivuus varmistaisi huomattavasti paremman asiakastyytyväisyyden sekä edesauttaisi perintäprosessin sujuvuutta ja vapauttaisi henkilöstölle aikaa panostaa kaikkiin työtehtäviin ja keskittyä kotiuttamaan rahaa yritykselle. Isoja muutoksia on jo tapahtunut ja kehitys ollut erittäin positiivista.