Palautekäytäntö kehittämiskohteena Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymässä
Väistö, Riitta (2017)
Väistö, Riitta
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913195
Tiivistelmä
Vuonna 2018 voimaan tuleva reformi muuttaa ammatillisen koulutuksen lainsäädännön, rahoitus- sekä ohjausjärjestelmän ja siten myös nykyiset toimintatavat. Työyhteisön muutos- ja kehitystilanteissa vuorovaikutuksella ja palautteella on keskeinen asema. Palautteella on tärkeä merkitys henkilöstön jaksamisessa, kehittymisessä ja työhyvinvoinnissa.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää esimiehen ja alaisen välisen vuorovaikutuksen ja palautekäytännön nykytilaa sekä tehdä ehdotuksia niiden kehittämiseksi. Vuosittaisen työolobarometrin tulosten mukaan esimiesten ja alaisten välisessä vuorovaikutuksessa ja palautekäytännössä on kehitettävää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jossa pääasiallisena tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työyhteisöstä haastatteluun osallistui sekä esimiehiä että työntekijöitä.
Tärkeimmäksi tulokseksi opinnäytetyössä nousi esimiehen ja työntekijän välinen luottamus. Työntekijä ei rohkene antaa palautetta esimiehelleen, jos luottamusta ei ole. Toinen tärkeä havainto oli, että ihmiset ymmärtävät palauteen käsitteenä eri tavoin ja että palautteen antaminen merkitsee heille eri asiaa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että työntekijät pitävät arkipalautetta tärkeimpänä palautekanavana. Tärkeäksi koettiin myös järjestelmä, jossa palautetta voi antaa anonyymisti. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia laajemmin työyhteisötaitojen ja johtajana onnistumisen välisiä yhteyksiä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää esimiehen ja alaisen välisen vuorovaikutuksen ja palautekäytännön nykytilaa sekä tehdä ehdotuksia niiden kehittämiseksi. Vuosittaisen työolobarometrin tulosten mukaan esimiesten ja alaisten välisessä vuorovaikutuksessa ja palautekäytännössä on kehitettävää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jossa pääasiallisena tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työyhteisöstä haastatteluun osallistui sekä esimiehiä että työntekijöitä.
Tärkeimmäksi tulokseksi opinnäytetyössä nousi esimiehen ja työntekijän välinen luottamus. Työntekijä ei rohkene antaa palautetta esimiehelleen, jos luottamusta ei ole. Toinen tärkeä havainto oli, että ihmiset ymmärtävät palauteen käsitteenä eri tavoin ja että palautteen antaminen merkitsee heille eri asiaa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että työntekijät pitävät arkipalautetta tärkeimpänä palautekanavana. Tärkeäksi koettiin myös järjestelmä, jossa palautetta voi antaa anonyymisti. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia laajemmin työyhteisötaitojen ja johtajana onnistumisen välisiä yhteyksiä.