Använding av 3D vid konstruktion av lättviktsskott i segelbåtar och en jämförelse med tidigare metoder
Isakas, Yvonne (2010)
Isakas, Yvonne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005027395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005027395
Tiivistelmä
Konstruktionsplanering av segelbåtar har utvecklats under årens lopp från handritade linjeritningar till avancerade 3D-modeller.
Målsättningen med detta examensarbete är att visa hur lättviktsskott konstruerades tidigare i 2D och hur man modellerar dessa i 3D i dagens läge. Samtidigt påvisades både fördelar och nackdelar med 3D jämfört med tidigare metoder. Både hur konstruktionsarbetet sker med 3D, hur tillverkningen sker vid snickeriet och hur det har inverkat på monteringen.
Framtidsvisioner för 3D både inom konstruktionsarbetet och inom produktionen togs fram, främst därför den befintliga 3D-informationen utnyttjas med ändrade arbetsrutiner inom produktionen för att vinna tid och bättre precision. Construction planning of sailing yachts has been developed during the years from drawings made by hand to advanced 3D-models.
The purpose with this work was to describe how lightweight bulkhead was designed earlier in 2D and how it is modeled in 3D today.
Advantages and disadvantages with 3D were also described and compared to earlier methods, considering construction planning, manufacturing at a joinery and assembly in a boat.
There is also a look at the vision of future both in construction and production phases, mostly how to use the existing 3D-information in changing work routines to win time and better precision.
Målsättningen med detta examensarbete är att visa hur lättviktsskott konstruerades tidigare i 2D och hur man modellerar dessa i 3D i dagens läge. Samtidigt påvisades både fördelar och nackdelar med 3D jämfört med tidigare metoder. Både hur konstruktionsarbetet sker med 3D, hur tillverkningen sker vid snickeriet och hur det har inverkat på monteringen.
Framtidsvisioner för 3D både inom konstruktionsarbetet och inom produktionen togs fram, främst därför den befintliga 3D-informationen utnyttjas med ändrade arbetsrutiner inom produktionen för att vinna tid och bättre precision.
The purpose with this work was to describe how lightweight bulkhead was designed earlier in 2D and how it is modeled in 3D today.
Advantages and disadvantages with 3D were also described and compared to earlier methods, considering construction planning, manufacturing at a joinery and assembly in a boat.
There is also a look at the vision of future both in construction and production phases, mostly how to use the existing 3D-information in changing work routines to win time and better precision.