Miten digitaalisia palveluja voidaan kehittää hyvinvointi- ja terveystuotteiden kaupan alueella?
Liiri-Forsberg, Mari (2017)
Liiri-Forsberg, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113229
Tiivistelmä
Digitalisaation muutosten vaikutukset näkyvät ihmisten ja yritysten ajattelu- ja toimintatavoissa. Digitalisaation sanotaan olevan yksi kriittisimmistä asioista, joka muuttaa yrityskulttuuria, yrityksen osaamista ja yrityksen kilpailukykyä. Digitalisaatio tuo mahdollisuuksia sekä haasteita, mutta tärkeintä on kokeilla ja oppia analysoinnin kautta sekä proaktiivisesti oivaltaa, miten digitaalisuutta kannattaa hyödyntää omassa liiketoiminnassa.
Tämä opinnäytetyön tutkimusaihe käsitteli miten digitaalisia palveluita voidaan kehittää hyvinvointi- ja terveystuotteiden kaupan alueella. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat miten digitaalisia palveluita ymmärretään ja miten asiakaskokemusta ymmärretään digitaalisissa palveluissa ja miten sitä voidaan kehittää. Tutkimuksen kuvailevan luonteen vuoksi tutkimusmetodologina käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuskysymysten avulla kerättiin ja analysoitiin case-yrityksen ajatuksia ja mielipiteitä, mitkä asiat ovat asiat tärkeitä ja millaisia asioita tulee huomioida ja kehittää digitaalisten palveluiden suunnittelussa.
Tässä opinnäytetyössä teoreettisena viitekehyksenä on käytetty digitaalisen liiketoiminnan, prosessien ja palvelujen kehittämisen teorioita sekä digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisteorioita. Tutkimustulosten perusteella, digitaalisten palveluiden kehittämisen menestystekijät ovat kokonaisvaltaiset palveluprosessit perustuen käyttäjien tarpeisiin, asiakas-segmentointi, tiedon eheys sekä organisaation innovaatio-osaamiseen.
Digitaalisten palveluiden tärkein menestystekijä on asiakaskokemus, sen määritelmä ja tarkoituksenmukaisuus yrityksen liiketoiminnassa. Digitaalisten palveluiden asiakaskokemukseen vaikuttavat palveluiden selkeys, helppokäyttöisyys, houkuttelevuus, tiedon eheys sekä vuorovaikutteisuus. Tutkimuksessa uhkina mainittiin perinteiset tietoturvariskit ja palvelujen tahallinen heikentäminen. Uhkana pidettiin myös digitaalisten palveluiden kehittämistä teknologia edellä, mikä saattaa johtaa ylläpitokustannusten nousuun ja osaamisen aliresursointiin.
Tutkimuksen tulokset tukevat teoreettisen viitekehyksen osoittamaa suuntaa. Tutkimustulokset todistavat, että digitaalisten palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä tulee huomioida liiketoimintamalli ja yrityskulttuuri sekä kehittyvä teknologia. Nämä ovat merkittävät tekijät, joilla digitaalisia palveluita ja asiakaskokemusta kehitetään. Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalisten palveluiden kehittämisen viitekehys case-yritykselle. Digitaaliset palvelut ovat kyseisessä viitekehyksessä osa ekosysteemiä, joka koostuu liiketoimintamallista, organisaatiokulttuurista, teknologiasta, prosesseista, tiedosta, asiakassegmentoinnista ja asiakaskokemuksesta. Tätä ekosysteemiä tulee kehittää globaalien digitaalisten megatrendien mukaisesti.
Tämä opinnäytetyön tutkimusaihe käsitteli miten digitaalisia palveluita voidaan kehittää hyvinvointi- ja terveystuotteiden kaupan alueella. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat miten digitaalisia palveluita ymmärretään ja miten asiakaskokemusta ymmärretään digitaalisissa palveluissa ja miten sitä voidaan kehittää. Tutkimuksen kuvailevan luonteen vuoksi tutkimusmetodologina käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuskysymysten avulla kerättiin ja analysoitiin case-yrityksen ajatuksia ja mielipiteitä, mitkä asiat ovat asiat tärkeitä ja millaisia asioita tulee huomioida ja kehittää digitaalisten palveluiden suunnittelussa.
Tässä opinnäytetyössä teoreettisena viitekehyksenä on käytetty digitaalisen liiketoiminnan, prosessien ja palvelujen kehittämisen teorioita sekä digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisteorioita. Tutkimustulosten perusteella, digitaalisten palveluiden kehittämisen menestystekijät ovat kokonaisvaltaiset palveluprosessit perustuen käyttäjien tarpeisiin, asiakas-segmentointi, tiedon eheys sekä organisaation innovaatio-osaamiseen.
Digitaalisten palveluiden tärkein menestystekijä on asiakaskokemus, sen määritelmä ja tarkoituksenmukaisuus yrityksen liiketoiminnassa. Digitaalisten palveluiden asiakaskokemukseen vaikuttavat palveluiden selkeys, helppokäyttöisyys, houkuttelevuus, tiedon eheys sekä vuorovaikutteisuus. Tutkimuksessa uhkina mainittiin perinteiset tietoturvariskit ja palvelujen tahallinen heikentäminen. Uhkana pidettiin myös digitaalisten palveluiden kehittämistä teknologia edellä, mikä saattaa johtaa ylläpitokustannusten nousuun ja osaamisen aliresursointiin.
Tutkimuksen tulokset tukevat teoreettisen viitekehyksen osoittamaa suuntaa. Tutkimustulokset todistavat, että digitaalisten palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä tulee huomioida liiketoimintamalli ja yrityskulttuuri sekä kehittyvä teknologia. Nämä ovat merkittävät tekijät, joilla digitaalisia palveluita ja asiakaskokemusta kehitetään. Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalisten palveluiden kehittämisen viitekehys case-yritykselle. Digitaaliset palvelut ovat kyseisessä viitekehyksessä osa ekosysteemiä, joka koostuu liiketoimintamallista, organisaatiokulttuurista, teknologiasta, prosesseista, tiedosta, asiakassegmentoinnista ja asiakaskokemuksesta. Tätä ekosysteemiä tulee kehittää globaalien digitaalisten megatrendien mukaisesti.