IT-ohjelmiston ostopäätöksen muodostuminen : Case: Yritys X
Rönkkö, Janne (2017)
Rönkkö, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313443
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miten IT-alan ohjelmistohankinnan ostopäätökset muodostuvat ja ketkä niitä muodostavat. Ostoprosessi kuvattiin sen alusta loppuun teorian pohjalta. Lisäksi tutkittiin vuokrausalaan liittyviä erikoispiirteitä case-tapauksen kautta.
Aiheita tarkasteltiin yleisen ostoprosessiteorian kautta, haastattelemalla vuokrausalan asiantuntijoita ja vuokraustoimintaa harjoittaville henkilöille suunnatulla kyselyllä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle.
Tarkoituksena opinnäytetyössä oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa siitä, kuinka asiakkaat löytävät heidän tuotteensa ja mikä vaikuttaa sekä positiivisesti että negatiivisesti heidän ostopäätökseensä. Näin yritys voi kohdistaa markkinointiaan tarkemmin ja tunnistaa, mitkä tekijät ovat tärkeimpiä tuotteen myynnin kannalta.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn vastasi 71 yksityistä vuokranantajaa, jotka harjoittavat vuokraustoimintaa Suomessa. Kyselyn tuloksia tarkasteltiin teorian valossa ja niistä pyrittiin tekemään johtopäätöksiä.
Kyselyssä selvitettiin, kuinka paljon keskimääräisellä vuokranantajalla on vuokraustoimintaa, kuinka he hallinnoivat sitä, miten he käyttävät älylaitteita ja kuinka tarpeelliseksi he kokisivat uuden ratkaisun vuokrauksen hallinnointiin. Erityisen tärkeänä kyselyssä oli selvittää, millä hakusanoilla vuokranantajat hakevat tietoa internetistä etsiessään apua vuokraustoiminnan hallintaan.
Kyselytutkimuksen perusteella yritykselle tehdään perusteltuja kehitysehdotuksia markkinoinnin ja sen kohdistamisen suhteen. Erityisesti kuluttaja-asiakkaiden tärkeyttä painotetaan.
Aiheita tarkasteltiin yleisen ostoprosessiteorian kautta, haastattelemalla vuokrausalan asiantuntijoita ja vuokraustoimintaa harjoittaville henkilöille suunnatulla kyselyllä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle.
Tarkoituksena opinnäytetyössä oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa siitä, kuinka asiakkaat löytävät heidän tuotteensa ja mikä vaikuttaa sekä positiivisesti että negatiivisesti heidän ostopäätökseensä. Näin yritys voi kohdistaa markkinointiaan tarkemmin ja tunnistaa, mitkä tekijät ovat tärkeimpiä tuotteen myynnin kannalta.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn vastasi 71 yksityistä vuokranantajaa, jotka harjoittavat vuokraustoimintaa Suomessa. Kyselyn tuloksia tarkasteltiin teorian valossa ja niistä pyrittiin tekemään johtopäätöksiä.
Kyselyssä selvitettiin, kuinka paljon keskimääräisellä vuokranantajalla on vuokraustoimintaa, kuinka he hallinnoivat sitä, miten he käyttävät älylaitteita ja kuinka tarpeelliseksi he kokisivat uuden ratkaisun vuokrauksen hallinnointiin. Erityisen tärkeänä kyselyssä oli selvittää, millä hakusanoilla vuokranantajat hakevat tietoa internetistä etsiessään apua vuokraustoiminnan hallintaan.
Kyselytutkimuksen perusteella yritykselle tehdään perusteltuja kehitysehdotuksia markkinoinnin ja sen kohdistamisen suhteen. Erityisesti kuluttaja-asiakkaiden tärkeyttä painotetaan.