CRM-järjestelmän hyödyntäminen urheilumarkkinointiyrityksessä
Pilli-Sihvola, Ville (2017)
Pilli-Sihvola, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413567
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Microsotf Dynamics CRM-järjestelmän käyttöönotto urheilumarkkinointiyrityksessä. Opinnäytetyöni tavoite on kehittää Starsquad Oy:n myyntiprosessia. Tehtävänäni on löytää myynnin ja asiakkuudenhallintajärjestelmän mahdolliset ongelmakohdat ja saada ratkaisut niihin. Tutkimusongelmani on, miten uudella CRM-järjestelmässä voitaisiin kehittää yrityksen myyntiprosessia ja lisätä kokonaismyyntiä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla Starsquadin toimitusjohtajaa ja muita työntekijöitä. Lisäksi tutkimukseen käytettiin asiakkuudenhallintaan ja muutosjohtamiseen liittyvää kirjallisuutta sekä kohteena olevan CRM-järjestelmän kuvausta.
Tutkimuksen perusteella uuden järjestelmän selviä vahvuuksia on kaiken myynti- ja asiakastiedon saaminen samaan järjestelmään. Lisäksi lukuisat uudet ominaisuudet mahdollistavat tehokkaamman myyntiprosessin ja paremman käytettävyyden. Tästä ovat tärkeimpiä esimerkkejä reaaliaikainen tapahtumien ylläpito, ennustava myyntianalytiikka, räätälöity asiakkuudenhallinta ja erilaiset mittaristot tavoitteiden asettamiseen ja seurantaan.
Suurimmat haasteet tulevat olemaan käyttöönottoprosessissa, joka on organisaation koko huomioiden suuri projekti ja vaikuttaa koko organisaation toimintaan. Teknisen projektinhallinnan lisäksi huomiota tulee kiinnittää muutosprosessin huolelliseen suunnitteluun ja läpivientiin. Lyhyellä tähtäimellä myös kustannukset nousevat sekä projektin aiheuttaman lisätyön että vaativamman ylläpidon johdosta. Projektin käyttöönoton jälkeen ylläpidon aiheuttama lisätyö kuitenkin tasaantuu myös oppimisen myötä ja kustannukset tulevat takaisin lisääntyneen myynnin myötä.
Tutkimus osoittaa, että uuden CRM-järjestelmän avulla Starsquad pystyy lisäämään kokonaismyyntiään ja tehostamaan myyntiprosessiaan paremmalle tasolle. Haasteena näin pienessä yrityksessä tulee olemaan ohjelman käyttöönottoprosessi ja miten Starsquad selviää muutoksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla Starsquadin toimitusjohtajaa ja muita työntekijöitä. Lisäksi tutkimukseen käytettiin asiakkuudenhallintaan ja muutosjohtamiseen liittyvää kirjallisuutta sekä kohteena olevan CRM-järjestelmän kuvausta.
Tutkimuksen perusteella uuden järjestelmän selviä vahvuuksia on kaiken myynti- ja asiakastiedon saaminen samaan järjestelmään. Lisäksi lukuisat uudet ominaisuudet mahdollistavat tehokkaamman myyntiprosessin ja paremman käytettävyyden. Tästä ovat tärkeimpiä esimerkkejä reaaliaikainen tapahtumien ylläpito, ennustava myyntianalytiikka, räätälöity asiakkuudenhallinta ja erilaiset mittaristot tavoitteiden asettamiseen ja seurantaan.
Suurimmat haasteet tulevat olemaan käyttöönottoprosessissa, joka on organisaation koko huomioiden suuri projekti ja vaikuttaa koko organisaation toimintaan. Teknisen projektinhallinnan lisäksi huomiota tulee kiinnittää muutosprosessin huolelliseen suunnitteluun ja läpivientiin. Lyhyellä tähtäimellä myös kustannukset nousevat sekä projektin aiheuttaman lisätyön että vaativamman ylläpidon johdosta. Projektin käyttöönoton jälkeen ylläpidon aiheuttama lisätyö kuitenkin tasaantuu myös oppimisen myötä ja kustannukset tulevat takaisin lisääntyneen myynnin myötä.
Tutkimus osoittaa, että uuden CRM-järjestelmän avulla Starsquad pystyy lisäämään kokonaismyyntiään ja tehostamaan myyntiprosessiaan paremmalle tasolle. Haasteena näin pienessä yrityksessä tulee olemaan ohjelman käyttöönottoprosessi ja miten Starsquad selviää muutoksesta.