Marketing Intelligence - datasta tietoon : case: JM Tieto Oy
Räsänen, Marke (2010)
Räsänen, Marke
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287125
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen markkinoinnin kehittämistä tiedon keräämisen ja analysoinnin avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata keskeiset toimenpiteet, joiden avulla yritys voi kehittää omaa markkinointiaan. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä JM Tieto Oy:n kanssa.
Yritysten saatavilla on nykyään runsaasti tietoa muun muassa asiakkaista ja kilpailijoista. Haasteena voidaan pitää sitä miten kaikesta saatavilla olevasta tiedosta voidaan kerätä se oleellinen ja jalostaa se tietämykseksi, jonka avulla voidaan suunnata omaa liiketoimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuuden tarkoituksena on tutustuttaa lukija keskeisimpiin tiedonkeruun lähteisiin ja kerätystä tiedosta tehtäviin analyyseihin. Empiriaosuudessa selvitetään tiedon keräämisen ja analysoinnin nykytilannetta JM Tiedon asiakasyrityksissä, sitä miten tiedon keruun ja analysoinnin pohjalta on voitu kehittää markkinointia ja tulevaisuuden näkymiä alalla. Empiiristä osuutta varten haastateltiin kolmea asiantuntijaa joilla on usean vuoden kokemus Marketing Intelligence-prosessien suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Teoriaosuuden ja empiirisen osuuden pohjalta luotiin toimintamalli Marketing Intelligence-prosessista. Toimintamallia voidaan hyödyntää, kun yritys suunnittelee systemaattisen tiedon keräämisen ja analysoinnin aloittamista.
Yritysten saatavilla on nykyään runsaasti tietoa muun muassa asiakkaista ja kilpailijoista. Haasteena voidaan pitää sitä miten kaikesta saatavilla olevasta tiedosta voidaan kerätä se oleellinen ja jalostaa se tietämykseksi, jonka avulla voidaan suunnata omaa liiketoimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuuden tarkoituksena on tutustuttaa lukija keskeisimpiin tiedonkeruun lähteisiin ja kerätystä tiedosta tehtäviin analyyseihin. Empiriaosuudessa selvitetään tiedon keräämisen ja analysoinnin nykytilannetta JM Tiedon asiakasyrityksissä, sitä miten tiedon keruun ja analysoinnin pohjalta on voitu kehittää markkinointia ja tulevaisuuden näkymiä alalla. Empiiristä osuutta varten haastateltiin kolmea asiantuntijaa joilla on usean vuoden kokemus Marketing Intelligence-prosessien suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Teoriaosuuden ja empiirisen osuuden pohjalta luotiin toimintamalli Marketing Intelligence-prosessista. Toimintamallia voidaan hyödyntää, kun yritys suunnittelee systemaattisen tiedon keräämisen ja analysoinnin aloittamista.