Co-designing a Membership Offering : The Perceived Value of membership Elements of a Professional Association
Kallio, Roosa (2017)
Kallio, Roosa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513592
Tiivistelmä
Merkittävät muutokset viime vuosikymmeninä ovat muuttaneet visuaalista alaa ja valokuvausta. Digitalisaatio on muuttanut valokuvausta kaikilta osin, aina tuotannosta kuvien kuluttamiseen. Myös raja ammattikuvaajien ja amatöörien välillä on hämärtynyt. Visuaalinen ja valokuvaus ovat viime vuosikymmeninä kokeneet merkittäviä muutoksia. Samanaikaisesti jäsenyydet ja erilaiset jäsenohjelmat ovat levinneet kaikille elämän osa-alueille aina päivittäistavaraostoksista vapaa-ajan viettoon, matkustamiseen sekä julkiseen organisaatiohinkin.
Tämä opinnäytetyö työ tutkii mitä ammattivalokuvaajien yhdistyksen, Fimagen, jäsenyyden tulisi sisältää. Fimage tarjoaa jäsenilleen koulutusta, edustusta ja edistää julkista keskustelua alan kysymyksistä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä elementtejä jäsenyyden tulisi tarjota, jota kuvaajat haluavat siitä maksaa. Toisin sanoen, tutkimuksessa pyritään selvittämään mitkä elementit jäsenyydessä tukevat jäsenten arvon muodostumista ja auttavat ratkaisemaan heidän haasteitaan ja ongelmiaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu palvelukeskeiseen liiketoimintalogiikkaan (service dominant logic). Järjestö itsessään ei tuota arvoa jäsenilleen, vaan arvo luodaan yhdessä, jäsenen omassa kontekstissa. Jäsenyyttä tarkastellaan porttina palveluihin, prosesseina, jotka jäsen ja organisaatio luovat yhdessä. Yhteiskehittelyä käytettiin päämetodina. Nykyistä jäsenyyttä sekä haluttua tulevaa jäsenyyttä tutkittiin yhteiskehittelymenetelmällä jäsenten ja yhdistyksen hallinnon kanssa. Tutkimusongelmaa selvitettiin haastatteluissa ja työpajoissa, joissa käytettiin monia eri palvelumuotoilutyökaluja, pääsääntöisesti palvelukeskeisen liiketoiminnan liiketoimintamallikanvasta.
Tulosten mukaan jäsenet toivovat Fimagen tarjoavan ennen kaikkea vahvaa ja eläväistä yhteisöä, jossa voi tavata kollegoita, jakaa ideoita ja haasteita, sekä verkostoitua. Yhteisön tulisi olla myös digitaalinen, eli toimia verkossa. Aktiivinen yhteisö todennäköisesti lisää jäsenuskollisuutta. Tulokset viittaavat, että Fimagen tulisi ottaa käyttöön jaetun vastuun malli, eli jakaa osaa tehtävistä jäsenille. Näin yhdistys saa aikaan enemmän, vapaehtoispohjalta työskentelevä hallinto ei ylikuormitu, sekä tarjonta on asiakaskeskeisempää. Samalla sitoutuminen lisääntyy ja yhteisöllisyys kasvaa. Lisäksi jäsenet toivovat jäsenyyden tarjoavan kansainvälisen ulottuvuuden: kursseja ja uutisia ulkomailta sekä mahdollisuuden tuettuun opintomatkaan ulkomaille. Tulosten perusteella yhdistyksen tulisi myös käynnistää kumppanuusohjelma sekä systemaattisemmin rakentaa brändiään.
Tämä opinnäytetyö työ tutkii mitä ammattivalokuvaajien yhdistyksen, Fimagen, jäsenyyden tulisi sisältää. Fimage tarjoaa jäsenilleen koulutusta, edustusta ja edistää julkista keskustelua alan kysymyksistä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä elementtejä jäsenyyden tulisi tarjota, jota kuvaajat haluavat siitä maksaa. Toisin sanoen, tutkimuksessa pyritään selvittämään mitkä elementit jäsenyydessä tukevat jäsenten arvon muodostumista ja auttavat ratkaisemaan heidän haasteitaan ja ongelmiaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu palvelukeskeiseen liiketoimintalogiikkaan (service dominant logic). Järjestö itsessään ei tuota arvoa jäsenilleen, vaan arvo luodaan yhdessä, jäsenen omassa kontekstissa. Jäsenyyttä tarkastellaan porttina palveluihin, prosesseina, jotka jäsen ja organisaatio luovat yhdessä. Yhteiskehittelyä käytettiin päämetodina. Nykyistä jäsenyyttä sekä haluttua tulevaa jäsenyyttä tutkittiin yhteiskehittelymenetelmällä jäsenten ja yhdistyksen hallinnon kanssa. Tutkimusongelmaa selvitettiin haastatteluissa ja työpajoissa, joissa käytettiin monia eri palvelumuotoilutyökaluja, pääsääntöisesti palvelukeskeisen liiketoiminnan liiketoimintamallikanvasta.
Tulosten mukaan jäsenet toivovat Fimagen tarjoavan ennen kaikkea vahvaa ja eläväistä yhteisöä, jossa voi tavata kollegoita, jakaa ideoita ja haasteita, sekä verkostoitua. Yhteisön tulisi olla myös digitaalinen, eli toimia verkossa. Aktiivinen yhteisö todennäköisesti lisää jäsenuskollisuutta. Tulokset viittaavat, että Fimagen tulisi ottaa käyttöön jaetun vastuun malli, eli jakaa osaa tehtävistä jäsenille. Näin yhdistys saa aikaan enemmän, vapaehtoispohjalta työskentelevä hallinto ei ylikuormitu, sekä tarjonta on asiakaskeskeisempää. Samalla sitoutuminen lisääntyy ja yhteisöllisyys kasvaa. Lisäksi jäsenet toivovat jäsenyyden tarjoavan kansainvälisen ulottuvuuden: kursseja ja uutisia ulkomailta sekä mahdollisuuden tuettuun opintomatkaan ulkomaille. Tulosten perusteella yhdistyksen tulisi myös käynnistää kumppanuusohjelma sekä systemaattisemmin rakentaa brändiään.