Opetusratkaisun kehittäminen organisaatioiden näkökulmasta : Case: Professional Summer School 2016
Koljonen, Suna (2017)
Koljonen, Suna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413500
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Laurea-ammattikorkeakoulun toimeksiantona yhteiskehittämisen opetusratkaisua, ja selvittää, mitä arvoa yhteiskehittäminen tuottaa osallistuville organisaatioille ja oliko yhteiskehittämiselle mahdollisesti jotain haasteita. Muodostetun ymmärryksen perusteella on tarkoitus kehittää opetusratkaisua niin, että se tuottaa enemmän arvoa osallistuville organisaatioille sekä vastaa heidän tarpeisiin ja toiveisiin.
Opinnäytetyön keskeiset teoriat ovat arvon muodostuminen, yhteiskehittämiseen, avoin innovaatio ja asiakaskeskeinen logiikka. Lopputyössä näiden teorioiden muodostamaa viitekehystä käytetään lähtökohtana kehittämistyölle, jossa muodostetaan Business model canvas ja arvolupaus osallistuville organisaatioille. Osallistuvien organisaatioiden osallistumisen kyvykkyyksiä arvioidaan opinnäytetyön tekijän luomalla yhteiskehittämisen kypsyysmallilla.
Työssä muodostetaan syvällinen ymmärrys Professional Summer Schooliin osallistuvista organisaatioista opetusratkaisun tavoitteisiin liittyen. Lisäksi tutkitaan kahta organisaatiota, jotka eivät osallistuneet opetuskokonaisuuteen. Laadullisina tiedonhankintamenetelminä käytetään teemahaastatteluja ja kyselyä. Kehittämistyö toteutetaan palvelumuotoilun menetelmin.
Tuloksina esitetään asiakaskeskeisen ajattelun lisäämistä organisaatiossa, osallistavien menetelmien käyttämistä asiakkaiden tutkimiseen ja palvelukehitykseen. Arvolla on dynaaminen ja moniulotteinen luonne. Oppilaiden innovaatiot tuottivat uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Organisaatioiden tarpeena oli saada syvempää ymmärrystä asiakkaan arvon muodostumisesta sekä lisätä ekosysteemiajattelua. Organisaatioiden osallistumisen aste vaihteli ei-yhteiskehittämistä-tasolta yhteistyö ja kumppanuus -tasolle. Organisaatiot tarvitsevat jatkuvan kehittämisen ja ratkaisukeskeisyyden kulttuuria. Opetusratkaisu antoi organisaatioille myös mahdollisuuden oppimiseen ja kehittymiseen.
Yhteiskehittämisen haasteena ovat osallistuvien organisaatioiden resurssipula sekä innovaatiotoiminnan suljettuus. Monet yritykset toimivat vielä siilomaisesti. Silloin ei pystytä ajattelemaan riittävän asiakaskeskeisesti ja rakentamaan organisaatiomallia niin, että se palvelee parhaiten asiakkaita. Palvelusta ei muodostu loppukäyttäjälle sujuva kokonaisuus, ellei palvelutuotantoa ole suunniteltu kokonaisvaltaisesti ja yhtenäiseksi.
Lopputyössä esitetään kypsyysmalli yhteiskehittämiselle sekä innovatiivisia kehitysehdotuksia siihen, miten opetusratkaisu muodostaisi tarkoituksenmukaisen yhteiskehittämisen ekosysteemin opiskelijoiden, koulujen ja organisaatioiden välille. Työssä esitetään haasteita, minkä vuoksi organisaatiot eivät lähde mukaan yhteiskehittämisen projekteihin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että organisaatio saa enemmän arvoa, kun se osallistuu yhteiskehittämisprosessiin kyvykkyysien kasvamisen myötä sekä loppukäyttäjät tulee osallistaa kehittämiseen mahdollisimman varhain ja laajasti. Silloin lopputulos palvelee parhaiten ja tarkoituksenmukaisemmin loppukäyttäjiä.
Opinnäytetyön keskeiset teoriat ovat arvon muodostuminen, yhteiskehittämiseen, avoin innovaatio ja asiakaskeskeinen logiikka. Lopputyössä näiden teorioiden muodostamaa viitekehystä käytetään lähtökohtana kehittämistyölle, jossa muodostetaan Business model canvas ja arvolupaus osallistuville organisaatioille. Osallistuvien organisaatioiden osallistumisen kyvykkyyksiä arvioidaan opinnäytetyön tekijän luomalla yhteiskehittämisen kypsyysmallilla.
Työssä muodostetaan syvällinen ymmärrys Professional Summer Schooliin osallistuvista organisaatioista opetusratkaisun tavoitteisiin liittyen. Lisäksi tutkitaan kahta organisaatiota, jotka eivät osallistuneet opetuskokonaisuuteen. Laadullisina tiedonhankintamenetelminä käytetään teemahaastatteluja ja kyselyä. Kehittämistyö toteutetaan palvelumuotoilun menetelmin.
Tuloksina esitetään asiakaskeskeisen ajattelun lisäämistä organisaatiossa, osallistavien menetelmien käyttämistä asiakkaiden tutkimiseen ja palvelukehitykseen. Arvolla on dynaaminen ja moniulotteinen luonne. Oppilaiden innovaatiot tuottivat uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Organisaatioiden tarpeena oli saada syvempää ymmärrystä asiakkaan arvon muodostumisesta sekä lisätä ekosysteemiajattelua. Organisaatioiden osallistumisen aste vaihteli ei-yhteiskehittämistä-tasolta yhteistyö ja kumppanuus -tasolle. Organisaatiot tarvitsevat jatkuvan kehittämisen ja ratkaisukeskeisyyden kulttuuria. Opetusratkaisu antoi organisaatioille myös mahdollisuuden oppimiseen ja kehittymiseen.
Yhteiskehittämisen haasteena ovat osallistuvien organisaatioiden resurssipula sekä innovaatiotoiminnan suljettuus. Monet yritykset toimivat vielä siilomaisesti. Silloin ei pystytä ajattelemaan riittävän asiakaskeskeisesti ja rakentamaan organisaatiomallia niin, että se palvelee parhaiten asiakkaita. Palvelusta ei muodostu loppukäyttäjälle sujuva kokonaisuus, ellei palvelutuotantoa ole suunniteltu kokonaisvaltaisesti ja yhtenäiseksi.
Lopputyössä esitetään kypsyysmalli yhteiskehittämiselle sekä innovatiivisia kehitysehdotuksia siihen, miten opetusratkaisu muodostaisi tarkoituksenmukaisen yhteiskehittämisen ekosysteemin opiskelijoiden, koulujen ja organisaatioiden välille. Työssä esitetään haasteita, minkä vuoksi organisaatiot eivät lähde mukaan yhteiskehittämisen projekteihin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että organisaatio saa enemmän arvoa, kun se osallistuu yhteiskehittämisprosessiin kyvykkyysien kasvamisen myötä sekä loppukäyttäjät tulee osallistaa kehittämiseen mahdollisimman varhain ja laajasti. Silloin lopputulos palvelee parhaiten ja tarkoituksenmukaisemmin loppukäyttäjiä.