Turvallinen lääkehoito : lääkkeen käyttökuntoon saattaminen
Nousiainen, Hanna; Karhu, Aaro; Kurkela, Pekka (2017)
Nousiainen, Hanna
Karhu, Aaro
Kurkela, Pekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013815
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sairaanhoitajien ammatil-lista osaamista i.v-lääke ja -nestehoidon käyttökuntoon saattamisessa. Sairaanhoitajat voivat opetusvideoiden avulla kerrata lääkehoidon toteut-tamiseen liittyviä asioita.
Tavoitteena oli tuottaa kolme videota lääkehoidosta liittyen infuusion käyt-tökuntoon saattamiseen ja lääkkeen käyttökuntoon saattamiseen instru-menttipöydällä sekä vetokaapissa. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiannon saimme Lahden ammattikorkeakoulun lehtorilta. Videot tuotettiin yhdessä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän päivystys-osaston (POS) kanssa sekä hyödynsimme videoiden kuvaamiseen, edi-tointiin ja äänityksen toteuttamisessa M-Idealahden osaamista.
Videot näytettiin ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle, ja pyysimme heitä vastaamaan kvalitatiiviseen kyselytutkimukseen, johon sisältyi viisi avointa kysymystä opetusvideoiden sisältöä koskien. Tulos-ten perusteella voidaan päätellä, että videomateriaali tukee oppimista hy-vin.
Tulevaisuudessa videoiden käyttöä voisi kehittää monin tavoin. Videot voisivat olla opiskelijoiden ja työntekijöiden vapaasti saatavilla, mikä mahdollistaisi oikeaoppiseen toimintamalliin palaamisen aina tarvittaes-sa. Kansainvälisillä markkinoilla voisi olla videoille kysyntää, mikäli niissä olisi muita kielivaihtoehtoja.
Tavoitteena oli tuottaa kolme videota lääkehoidosta liittyen infuusion käyt-tökuntoon saattamiseen ja lääkkeen käyttökuntoon saattamiseen instru-menttipöydällä sekä vetokaapissa. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiannon saimme Lahden ammattikorkeakoulun lehtorilta. Videot tuotettiin yhdessä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän päivystys-osaston (POS) kanssa sekä hyödynsimme videoiden kuvaamiseen, edi-tointiin ja äänityksen toteuttamisessa M-Idealahden osaamista.
Videot näytettiin ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle, ja pyysimme heitä vastaamaan kvalitatiiviseen kyselytutkimukseen, johon sisältyi viisi avointa kysymystä opetusvideoiden sisältöä koskien. Tulos-ten perusteella voidaan päätellä, että videomateriaali tukee oppimista hy-vin.
Tulevaisuudessa videoiden käyttöä voisi kehittää monin tavoin. Videot voisivat olla opiskelijoiden ja työntekijöiden vapaasti saatavilla, mikä mahdollistaisi oikeaoppiseen toimintamalliin palaamisen aina tarvittaes-sa. Kansainvälisillä markkinoilla voisi olla videoille kysyntää, mikäli niissä olisi muita kielivaihtoehtoja.