Asiakastyytyväisyystutkimus kaupunkikiertoajelusta
Porubenskaja, Susanna (2017)
Porubenskaja, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062113875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062113875
Tiivistelmä
Asiakkaan ja hänen tarpeidensa ymmärtäminen ja toteuttaminen ovat jokaisen organisaation olemassaolon peruskysymys. Tavoitteena on saada asiakas tuntemaan itsensä tyytyväiseksi, täyttää tai jopa ylittää hänen odotuksensa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia asiakastyytyväisyyden tasoa Strömma Finland Oy:n Panorama Sightseeing Audio Tour – kiertoajelulla Helsingissä. Strömma Finland on osa ruotsalaista Strömma Turism & Sjöfart -yritystä, joka on Pohjoismaiden suurin elämyspalveluiden tuottaja. Strömma Finlandin toiminnan kes-keinen palvelutuote on kiertoajelut, charter-kuljetukset busseilla ja laivoilla sekä opaspalvelut. Strömma Finland julkaisee Helsinki This Week -kaupunkilehteä ja tuottaa kaupunkikortti Helsinki Cardia. Opinnäytetyö tehtiin Strömma Finland Oy:n toimeksiantona, koska Panorama Sightseeing Audio Tourin konseptin muuttuessa katsottiin tarpeelliseksi tutkia asiakkaiden tyytyväisyys tuotteeseen ja kokemukseensa. Panorama Sightseeing Audio Tour on noin puolentoista tunnin bussikiertoajelu Helsingissä, ja asiakas voi valita sopivan kielen kymmenen kielen audio-opastusvalikoimasta. Tutkimusaiheen voi tiivistää yhteen kysymykseen ’’Mikä on tämän kiertoajelun osallistuvien asiakkaiden tyytyväisyys kokemukseensa’’? Tältä pohjalta lähden työstämään opinnäytetyötä ja tutkimusta. Lopullisena tavoitteena on löytää selkeä vastaus kysymykseen. Aiheen rajaus on keskeisessä asemassa tutkimuksessa oli tärkeää rajata tutkimus nimenomaan Panorama Sightseeing Audio Tour -bussikierrokseen, jättäen pois muut Strömma Finlandin tarjoamat tuotteet. Nämä ovat kuitenkin mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita, joita ehdotan tarkemmin opinnäytetyöni lopuksi. Ymmärtääkseni aihetta mahdollisimman hyvin, tutkin teoksia ja artikkeleita matkailun markkinoinnista, tuotteistamisesta, asiakaslähtöisyydestä ja matkailijan kokemuksista. Asiakastyytyväisyyskyselyitä saatiin kerättyä 48 kappaletta toukokuun ja kesäkuun 2017 aikana. Aineiston on suppea, joten tulokset voidaan tulkita suuntaa-antaviksi. Tulokset viittasivat asiakkaiden olevan tyytyväisiä saamaansa asiakaspalveluun ja suosittelevansa tuotetta mielellään ystävilleen. Opastuksen sisällössä on tulosten mukaan vielä kehittämisen varaa. Tulokset viittaavat sadesään vaikuttavan kielteisesti erityisesti näkyvyyteen bussin ikkunoista. Mahdolliset jatkotutkimukset olisi hyvä suorittaa laajemmalla otannalla ottaen huomioon mahdolliset poikkeamat kesä- ja talvisesonkien välillä. Lisäksi kesällä 2017 Strömma Helsingin luodessa omat Facebook-sivut ja Instagram-tilin, sosiaalisen median vaikutusta asiakkaan ostopäätökseen ja mielikuviin yrityksestä voisi olla ajankohtainen aihe jatkotutkimuksille.