Visuaalinen ilme tapahtumalle
Henri, Haka (2010)
Henri, Haka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037612
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään visuaalisen ilmeen suunnittelua Kymenlaakson vapaa-ajan mes-suille. Hyvin suunniteltu graafinen ulkoasu on tärkeää osa tapahtuman onnistumiselle, jotta se hou-kuttelisi sekä näytteilleasettajia, että messuvieraita. Messujen kohderyhmiä ovat urheilun, muodin, kodin ja muiden harrastealojen yrittäjät ja yhteisöt sekä koko Kymenlaakson alueen väestö.
Taustatutkimuksessa käsitellään messuja ja tapahtumia ilmiöinä. Tutkimus etenee tapahtumamark-kinoinnin kautta tapahtumien visuaalisiin ilmeisiin, sekä kilpailijoiden määrittelyyn.
Työn päähaasteena oli koko vapaa-aika-käsitteen kattavan messuilmeen suunnittelu. Logon muotoi-lussa päädyttiin typografiseen ratkaisuun ilman varsinaista esittävää liikemerkkiä. Syntynyt logo haastaa katsojan löytämään siitä omaa kiinnostustaan koskettavia elementtejä. Muusta ilmeestä tuli värikäs ja karnevaalimainen, osallistumisen iloa kuvaava. Työhön kuului myös aikakauslehtityyppi-sen messujulkaisun ulkoasun suunnittelu. Lehdestä luotiin enemmän vapaa-ajan messujen alabrändi, kuin messujen suoranainen esite.
Ilmeen suunnittelu onnistui, ja siitä tuli näyttävä, moderni sekä toimialansa mukainen. Projekti it-sessään ei onnistunut yhtä hyvin, vaan messut jouduttiin siirtämään vuodella eteenpäin vähäisen kiinnostuksen ja lyhyen varoitusajan vuoksi.
Taustatutkimuksessa käsitellään messuja ja tapahtumia ilmiöinä. Tutkimus etenee tapahtumamark-kinoinnin kautta tapahtumien visuaalisiin ilmeisiin, sekä kilpailijoiden määrittelyyn.
Työn päähaasteena oli koko vapaa-aika-käsitteen kattavan messuilmeen suunnittelu. Logon muotoi-lussa päädyttiin typografiseen ratkaisuun ilman varsinaista esittävää liikemerkkiä. Syntynyt logo haastaa katsojan löytämään siitä omaa kiinnostustaan koskettavia elementtejä. Muusta ilmeestä tuli värikäs ja karnevaalimainen, osallistumisen iloa kuvaava. Työhön kuului myös aikakauslehtityyppi-sen messujulkaisun ulkoasun suunnittelu. Lehdestä luotiin enemmän vapaa-ajan messujen alabrändi, kuin messujen suoranainen esite.
Ilmeen suunnittelu onnistui, ja siitä tuli näyttävä, moderni sekä toimialansa mukainen. Projekti it-sessään ei onnistunut yhtä hyvin, vaan messut jouduttiin siirtämään vuodella eteenpäin vähäisen kiinnostuksen ja lyhyen varoitusajan vuoksi.