Uusia palveluratkaisuja Etelä-Savosta : New Service Solutions – NSS
Rajahonka, Mervi; Juvakoski, Marja (2017)
Rajahonka, Mervi
Juvakoski, Marja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-028-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-028-9
Tiivistelmä
Rakennemuutosten vuoksi palvelujen ja erityisesti palvelujen tuotteistamisen merkitys kasvaa. Perinteiset rajat teollisuuden ja palveluelinkeinojen välillä ovat menettämässä merkitystään. Kasvun ja kehittymisen mahdollisuudet löytyvät nykyään yhä useammin tuotteiden kehittämisen ja myynnin sijasta uudennetuista palveluista ja palveluliiketoimintamalleista.
Muuttuva toimintaympäristö edellyttää organisaation kilpailukyvyn jatkuvaa päivittämistä. Asiakkaille tuotettu lisäarvo – asiakkaan saama hyöty – on organisaation kilpailukyvyn tärkeimpiä elementtejä. Kilpailukyky perustuu myös vahvasti osaamisen jatkuvaan kehittämiseen, erikoistumiseen, yhteistyöhön ja uudenlaiseen verkostoitumiseen.
Palveluliiketoiminta nähdään merkittävänä kasvumahdollisuutena myös Etelä-Savossa. Tähän julkaisuun on koottu joukko caseja, jotka kuvaavat Etelä-Savon palveluiden kehittämisen tilannetta sekä organisaatioiden tarpeita ja ratkaisuja kasvun ja uudistumisen aikaansaamiseksi. Julkaisun caset pohjautuvat Pienyrityskeskuksen ”Palveluiden kehittäminen uuden liiketoiminnan perustana − New Service Solutions” -hankkeen NSS-valmennukseen osallistuneiden organisaatioiden kehittämisprojekteihin. Palveluliiketoiminnan kehittämiseen on tarjolla erilaisia työkaluja, malleja ja menetelmiä. Tässä julkaisussa esitellään myös joitakin niistä. Case-
simerkit osoittavat, miten asiakkaiden tarpeista nouseva ketterä palvelusuunnittelu ja palvelumuotoilu sekä verkostomainen työskentelytapa voidaan viedä osaksi organisaation arkea. Palveluosaamisen kehittymisen myötä organisaatiot pystyvät luomaan uutta liiketoimintaa sekä kasvamaan ja kansainvälistymään.
Casekuvauksia voidaan käyttää palveluiden kehittämisen esimerkkeinä ja muun muassa opetuksen tukimateriaalina eri kouluasteilla sekä palvelukehittämisen tukena eri organisaatioissa.
Muuttuva toimintaympäristö edellyttää organisaation kilpailukyvyn jatkuvaa päivittämistä. Asiakkaille tuotettu lisäarvo – asiakkaan saama hyöty – on organisaation kilpailukyvyn tärkeimpiä elementtejä. Kilpailukyky perustuu myös vahvasti osaamisen jatkuvaan kehittämiseen, erikoistumiseen, yhteistyöhön ja uudenlaiseen verkostoitumiseen.
Palveluliiketoiminta nähdään merkittävänä kasvumahdollisuutena myös Etelä-Savossa. Tähän julkaisuun on koottu joukko caseja, jotka kuvaavat Etelä-Savon palveluiden kehittämisen tilannetta sekä organisaatioiden tarpeita ja ratkaisuja kasvun ja uudistumisen aikaansaamiseksi. Julkaisun caset pohjautuvat Pienyrityskeskuksen ”Palveluiden kehittäminen uuden liiketoiminnan perustana − New Service Solutions” -hankkeen NSS-valmennukseen osallistuneiden organisaatioiden kehittämisprojekteihin. Palveluliiketoiminnan kehittämiseen on tarjolla erilaisia työkaluja, malleja ja menetelmiä. Tässä julkaisussa esitellään myös joitakin niistä. Case-
simerkit osoittavat, miten asiakkaiden tarpeista nouseva ketterä palvelusuunnittelu ja palvelumuotoilu sekä verkostomainen työskentelytapa voidaan viedä osaksi organisaation arkea. Palveluosaamisen kehittymisen myötä organisaatiot pystyvät luomaan uutta liiketoimintaa sekä kasvamaan ja kansainvälistymään.
Casekuvauksia voidaan käyttää palveluiden kehittämisen esimerkkeinä ja muun muassa opetuksen tukimateriaalina eri kouluasteilla sekä palvelukehittämisen tukena eri organisaatioissa.