Myyntilaskujen maksuajat ja luottotappioiden ennaltaehkäisy Yritys X:ssä
Nieminen, Katariina (2017)
Nieminen, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080714245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080714245
Tiivistelmä
Kannattava liiketoiminta ja yrityksen positiivinen tulos perustuvat myyntiin ja myyntisaamisiin, jonka vuoksi on tärkeää tehdä myyntilaskutusprosessista tehokasta. Myyntilaskutusprosessi on yrityksen liiketoiminnan lisäksi myös iso osa yrityksen imagoa ja asiakaspalvelua.
Opinnäytetyön tavoitteena on käydä läpi myyntilaskutusprosessia ja selvittää toimeksiantajan eli Yritys X:än myyntilaskujen maksuaikoja ja kehittää ideoita, joiden avulla mahdollisia luottotappioita voidaan ennaltaehkäistä. Opinnäytetyöni esittelee myyntilaskutuksen teoriaa sekä käytäntöjä ja nykytilannetta.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että myyntilaskujen maksuajat ovat keskimääräisesti myöhässä, vaikka yleisimmin maksuajat sijoittuvat eräpäivän tienoille. Työssä selvitettiin myös yrityksen myyntilaskutukseen liittyviä tunnuslukuja.Työssä laadittiin kehitysideoita joiden mukaan yritys voi kehittää myyntilaskutusprosessia ja saisi saatavat nopeammin kassaan. Opinnäytetyössä saatiin selville, että tehostaakseen myyntilaskutusprosessia yrityksen kannattaisi selvittää uusien asiakkaiden luottotiedot ennen myyntitapahtumaa. Luotonvalvontaa tulisi myös tehostaa nopeammalla reagoinnilla viivästyneisiin maksuihin eli lähettämällä maksukehotuksia sekä muistutusmaksuja. Työssä pohdittiin myös tulevaisuuden mahdollisuuksia myyntilaskutusprosessin kehittymiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on käydä läpi myyntilaskutusprosessia ja selvittää toimeksiantajan eli Yritys X:än myyntilaskujen maksuaikoja ja kehittää ideoita, joiden avulla mahdollisia luottotappioita voidaan ennaltaehkäistä. Opinnäytetyöni esittelee myyntilaskutuksen teoriaa sekä käytäntöjä ja nykytilannetta.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että myyntilaskujen maksuajat ovat keskimääräisesti myöhässä, vaikka yleisimmin maksuajat sijoittuvat eräpäivän tienoille. Työssä selvitettiin myös yrityksen myyntilaskutukseen liittyviä tunnuslukuja.Työssä laadittiin kehitysideoita joiden mukaan yritys voi kehittää myyntilaskutusprosessia ja saisi saatavat nopeammin kassaan. Opinnäytetyössä saatiin selville, että tehostaakseen myyntilaskutusprosessia yrityksen kannattaisi selvittää uusien asiakkaiden luottotiedot ennen myyntitapahtumaa. Luotonvalvontaa tulisi myös tehostaa nopeammalla reagoinnilla viivästyneisiin maksuihin eli lähettämällä maksukehotuksia sekä muistutusmaksuja. Työssä pohdittiin myös tulevaisuuden mahdollisuuksia myyntilaskutusprosessin kehittymiseen.