Nutrikosmetiikka – kauneudenhoitoalan tulevaisuutta vai ohimenevä ilmiö?
Kinnunen, Niina (2010)
Kinnunen, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037441
Tiivistelmä
Kauneudenhoitoalalle tekee tuloaan uusi maailmanlaajuisesti leviävä ilmiö, nutrikosmetiikka, joka tarjoaa kauneudenhoitoa sisältäpäin ja tehostaa tavanomaisten kosmetiikkatuotteiden vaikutusta. Tuotteiden tehtävänä on huolehtia käyttäjänsä ihosta, hiuksista ja kynsistä. Tuotteet luokitellaan Suomessa ravintolisiin kuuluviksi, vaikka niiden tarkoitus on kosmeettinen. Työn teoriaosuuden tavoitteena on selventää nutrikosmetiikan käsitettä ja nutrikosmetiikkaa koskevaa lainsäädäntöä Suomessa sekä esitellä kotimaisilla markkinoilla olevia tuotteita ja pohtia niiden sisältämien ainesosien väitettyjä vaikutuksia ihmisten ulkonäölle. Tämän lisäksi tarkastellaan ilmiön kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä, joita ovat esimerkiksi suhdanteet taloudessa ja ihmisten maailmanlaajuisesti levinnyt halu näyttää nuoremmilta. Tulevaisuudessa nutrikosmetiikkateollisuuden oletetaan kehittyvän markkina-asemoinnissaan ja keskittyvän valitsemaan nykyistä laajemmin kohderyhmänsä. Nutrikosmetiikan valmistajilta edellytetään uusien tuotteiden ja teknologioiden kehittämistä, jotta ne voisivat jatkossa tarjota kuluttajilleen aikaisempaa monipuolisempia sovelluksia. Tutkimusosiossa selvitetään nutrikosmetiikan tunnettuutta suomalaisten liikunnallisten ihmisten keskuudessa ja havaittujen tulosten perusteella huomataan nutrikosmetiikan olevan vielä monille tuntematonta. Loppupäätelmänä teoria- ja tutkimusosion perusteella voidaan todeta, että nutrikosmetiikan suosion laajentamiseksi ja aseman vakiinnuttamiseksi tietoisuutta siitä on lisättävä ja sen tehokkuus on pystyttävä todistamaan.