Kauppakeskuksen mobiilisovelluksen asiakastyytyväisyystutkimus
Lainio, Aleksi; Rémy, Anton (2017)
Lainio, Aleksi
Rémy, Anton
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082514552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082514552
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kauppakeskuksen mobiilisovelluksen kanta-asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kanta-asiakkaiden tyytyväisyyttä mobiilisovelluksen käytettävyyteen ja toimivuuteen sekä laatia kauppakeskukselle kehitysehdotuksia. Lisäksi tavoitteena on laatia kauppakeskukselle tuloksia, joilla he pystyvät hyödyntämään mobiilisovelluksen kehittämistä.
Tehtävänanto syntyi toimeksiantajan pyynnöstä. Tutkimuksen osuus oli tarkoitus saada valmiiksi kevään 2017 aikana. Toimeksiantaja voi käyttää kerättyä aineistoa ja tuloksia suunnitellessaan mobiilisovelluksen kehitystä jatkossa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa käytettiin kahta menetelmää saadakseen monipuolista sekä mahdollisimman yksityiskohtaista tietoa. Kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta käytettiin keräämään monelta kanta-asiakkaalta laajasti mielipiteitä. Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksilla suunniteltiin kvalitatiivinen tutkimus. Kvantitatiiviseen tutkimukseen vastasi 569 kanta-asiakasta ja kvalitatiiviseen tutkimukseen vastasi kuusi mobiilisovelluksen kanta-asiakkaista. Kyselylomakkeen vastauksista tehtiin taulukot, joista tehtiin analyysit. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin.
Tutkimuksesta selvisi, että mobiilisovellukseen ollaan tyytyväisiä, mutta myös parannettavaa löytyy. Tutkimuksesta selviää hyvin myös se, että kaikista sovelluksen hyvistä ominaisuuksista ei olla tietoisia, eli markkinointi ei ole toiminut joissakin ominaisuuksissa. Kehitysehdotuksissa keskityttiin myös sovelluksen suosituimpiin ominaisuuksiin.
Tutkimuksen valmistuttua se esitettiin toimeksiantajalle. Tutkimus oli onnistunut hyvin ja toimeksiantaja oli tyytyväinen tutkimuksen yhteenvetoon. Tutkimuksesta saatiin hyvin kehitysehdotuksia sekä toimeksiantaja sai hyötyä tuloksista mobiilisovelluksen parantamiseen.
Tehtävänanto syntyi toimeksiantajan pyynnöstä. Tutkimuksen osuus oli tarkoitus saada valmiiksi kevään 2017 aikana. Toimeksiantaja voi käyttää kerättyä aineistoa ja tuloksia suunnitellessaan mobiilisovelluksen kehitystä jatkossa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa käytettiin kahta menetelmää saadakseen monipuolista sekä mahdollisimman yksityiskohtaista tietoa. Kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta käytettiin keräämään monelta kanta-asiakkaalta laajasti mielipiteitä. Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksilla suunniteltiin kvalitatiivinen tutkimus. Kvantitatiiviseen tutkimukseen vastasi 569 kanta-asiakasta ja kvalitatiiviseen tutkimukseen vastasi kuusi mobiilisovelluksen kanta-asiakkaista. Kyselylomakkeen vastauksista tehtiin taulukot, joista tehtiin analyysit. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin.
Tutkimuksesta selvisi, että mobiilisovellukseen ollaan tyytyväisiä, mutta myös parannettavaa löytyy. Tutkimuksesta selviää hyvin myös se, että kaikista sovelluksen hyvistä ominaisuuksista ei olla tietoisia, eli markkinointi ei ole toiminut joissakin ominaisuuksissa. Kehitysehdotuksissa keskityttiin myös sovelluksen suosituimpiin ominaisuuksiin.
Tutkimuksen valmistuttua se esitettiin toimeksiantajalle. Tutkimus oli onnistunut hyvin ja toimeksiantaja oli tyytyväinen tutkimuksen yhteenvetoon. Tutkimuksesta saatiin hyvin kehitysehdotuksia sekä toimeksiantaja sai hyötyä tuloksista mobiilisovelluksen parantamiseen.