Yritysilme Tulke Oy:lle
Rummukainen, Mari Anniina (2010)
Rummukainen, Mari Anniina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047771
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysilmeen luomista pienelle yritykselle, ja sitä kuinka yritysilme vaikuttaa yrityksen toimintaan. Yritysilmeen osat on esitelty erikseen ja pohdittu sitä, kuinka esimerkiksi värit, fontit ja graafiset elementit toimivat toistensa kanssa.
Asiakasyritys, Tulke Oy, on viittomakielen tulkkauspalveluja tuottava ja välittävä yritys. Yrityksen asiakkaissa on kuulovammaisten lisäksi myös näkövammaisia, joten heidät on otettava huomioon yritysilmeen suunnittelussa. Kaiken materiaalin on oltava selkeää ja helppolukuista.
Edellämainitut rajoitukset tuovat suunnittelutyöhön haastetta, sillä erityisen selkeyden lisäksi ilmeen on oltava luonnollisesti tyylikäs ja houkutteleva. Suunnittelutyö vaati sekä yritysgrafiikkaan että viittomakielen tulkkausalaan perehtymistä.
Tulke Oy:n perustajaosakkaiden kanssa työskenteleminen on ollut palkitsevaa ja tehokasta, sillä suunnittelutyö on voinut edetä yhtä aikaa yrityksen kehityksen kanssa. Asiakkaat olivat suureksi avuksi suunnittelun aikana, koska he tuntevat omien asiakkaidensa erikoistarpeet, ja osasivat kertoa, miten ne vaikuttavat visuaalisten viestien vastaanottamiseen.
Asiakasyritys, Tulke Oy, on viittomakielen tulkkauspalveluja tuottava ja välittävä yritys. Yrityksen asiakkaissa on kuulovammaisten lisäksi myös näkövammaisia, joten heidät on otettava huomioon yritysilmeen suunnittelussa. Kaiken materiaalin on oltava selkeää ja helppolukuista.
Edellämainitut rajoitukset tuovat suunnittelutyöhön haastetta, sillä erityisen selkeyden lisäksi ilmeen on oltava luonnollisesti tyylikäs ja houkutteleva. Suunnittelutyö vaati sekä yritysgrafiikkaan että viittomakielen tulkkausalaan perehtymistä.
Tulke Oy:n perustajaosakkaiden kanssa työskenteleminen on ollut palkitsevaa ja tehokasta, sillä suunnittelutyö on voinut edetä yhtä aikaa yrityksen kehityksen kanssa. Asiakkaat olivat suureksi avuksi suunnittelun aikana, koska he tuntevat omien asiakkaidensa erikoistarpeet, ja osasivat kertoa, miten ne vaikuttavat visuaalisten viestien vastaanottamiseen.